Med hjälp av statistik har Lärarnas Riksförbund följt en årskull genom hela deras skolgång, från att de började årskurs 1 år 2004 fram till att de skulle tagit studenten förra året. Undersökningen visar att endast två tredjedelar av dem tog studenten. En tredjedel, cirka 35 000 barn, har fallit bort under resans gång. Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, säger att hon blev förskräckt över resultaten.
– Det är fullständigt oacceptabelt att var tredje elev slås ut i den svenska skolan. Alla måste ges likvärdiga förutsättningar att klara sin skolgång. Speciellt eftersom att det ofta är avgörande att ha en gymnasieexamen när man söker jobb.
I Linköping var det 510 elever som inte nådde examen förra året. Om utvecklingen fortsätter innebär detta enligt Lärarnas Riksförbunds beräkning att drygt 7 700 elever inte kommer ta studenten i Linköping fram till år 2029 – om ingenting görs.
Undersökningen redovisar även siffror över vilka det är som lyckas ta studenten. Bland de elever vars föräldrar har eftergymnasial utbildning tog 75 procent examen. Det kan jämföras med 35 procent bland de elever vars föräldrar endast har grundskoleutbildning. Det är även stora skillnader mellan en svensk och en nyinvandrad elev från samma årskull. Av de svenska eleverna tog 71 procent examen och av de nyinvandrade eleverna gjorde bara 12 procent det.
Åsa Fahlén menar att de dåliga siffrorna är onödiga eftersom att man vet vad som måste göras. Hon säger att lärarna behöver mer tid för varje enskild elev för att kunna hjälpa alla. Hon lyfter också behovet av tidigare stödinsatser för dem som har det svårt i skolan.
– Nu sätter man ofta in stöd först i slutet på högstadiet, då är det många som redan tappat sugen.
Enligt Jakob Björneke, ordförande i barn- och ungdomsnämnden, är det väl känt att svensk skola står inför utmaningen att öka andelen elever som tar examen. Även han har noterat behovet av tidigare stödinsatser och säger att de arbetar hårt för att bli bättre.
– På bara några år har vi gjort mycket. Ett exempel är Lågstadielyftet där man har ökat lärartätheten på lågstadiet. Däremot har vi mer kvar att göra. Vi behöver bli bättre på att hitta varningssignaler och sätta in effektiva insatser innan det är för sent.