– Jag levde länge i tron om att en stor stark på krogen var öl, men i själva verket är öl något helt annat, säger mässgeneralen Richard Lindblad.
Även om Richard Lindblad själv hör till finsmakarna så är Beer Expo en mässa som huvudsakligen riktar sig till den breda publiken, den som nyss har fått upp ögonen för vad öl kan vara.
– Jag var med om ett uppvaknande och nu ser jag det som min mission att visa på vad öl egentligen är, Richard Lindblad
Besökaren får i entrén till Cupolen ett provglas, ett stansat glas som rymmer ungefär 10 cl. Därefter är det bara att gå runt till någon av tjugotalet utställare och växla in sina dryckesbiljetter mot öl.
– Här sätts ölet i ett sammanhang, ett större sammanhang än bara smak, etikett och flaska. Här möter bryggare och konsument varandra, säger Richard Lindblad.
Till årets Beer Expo såldes 2 200 biljetter, och att det i Sveriges finns ett intresse för riktigt öl råder det inga tvivel om när man ser och lyssnar till besökarna på mässan.
– Intresset har ökat stort under de senaste åren. I dag finns det ungefär 100 ölbryggerier i Sveriges, så många har det inte funnits sedan 1950-talet, säger Richard Lindblad.
Läs mer i måndagens Corren