Coronakrisen har påverkat kundernas köpbeteende, enligt Mattias Ternstedt, vd för Norrköpings Tidningars Medias egna distributionsbolag.
– Det är en kraftig ökning av paketvolym under coronakrisen. Vi har också märkt att det har kommit helt nya förfrågningar för hemleveranser, vi levererar allt fler matkassar och lunchpaket. Flera äldre än tidigare använder också vår tjänst för paketleverans. Det är ett annat beteende än vi sett tidigare, säger Mattias Ternstedt.
Svensk hemleverans distribuerade 113 000 paket i april vilket är en ökning med 36 000 jämfört med förra årets rekordmånad, december. Cirka vart femte paket, eller 23 000 av alla, delades ut i Linköping där bolaget har sin största terminal.
– De här siffrorna handlar om våra nattleveranser som vi gör i samband med distribution av tidningar. Ytterligare 30 000 paket levererade vi på kvällstid, varav en tredjedel i Linköping.
Har det varit tufft med tanke på det ökade trycket?
– Mycket paket kräver också investeringar i infrastruktur för att klara uppdraget och det har vi gjort. Men vi har också haft bra sjukdomsläge, våra anställda har inte varit sjuka – inte mer än vanligt. En av förklaringar kan vara att personalen knappt möter några människor så tidigt på morgonen när de delar ut tidningar och paket.
Har det varit fler förseningar än vanligt?
– Det har gått över förväntan bra. Vi har inte haft fler förseningar, säger Mattias Ternstedt.