En inredningsbutik ska bli fyra

Det är inredningsföretaget Hilke Indesign AB som planerar att växla upp. En fysisk butik ska bli fyra, med start i Stockholm.

Giovanna Hilke arbetar sällan i den fysiska butiken, men gör inhopp ibland. För det mesta jobbar hon  administrativt.

Giovanna Hilke arbetar sällan i den fysiska butiken, men gör inhopp ibland. För det mesta jobbar hon administrativt.

Foto: Adam Wrafter

Linköping2016-09-17 08:30

– Jag är så glad, säger Giovanna Hilke, 27, ägare till Hilke Indesign i Linköping.

Hilke Indesign är webbutiken som också blev en fysisk butik i centrala Linköping för nästan ett år sedan – och som nu står på flera ben; som webbutik, fysisk butik, eget varumärke, genom distribution samt homestyling.

Målet har varit tydligt redan från början för Giovanna – att växa –  och nu väntar flera avgörande steg för bolaget. Dels har de olika verksamheterna inom Hilke Indesign växt så pass att de kan komma att delas upp i dotterbolag, dels väntar stor expansion – om allt går som planerat.

– Jag bestämde mig för att öppna nytt om vi nådde en viss omsättningssiffra under året – och den nåddes redan i förra veckan.

Från början packades alla ordrar i butikens lokaler, men detta görs numera i ett externt lager i Stockholm, eftersom detta inte längre hinns med från butiken.

Nu är det endast en fråga om att hitta rätt lokal, vilket Giovanna tror kommer ske under 2017.

– Vi vill ha den på Drottninggatan i Stockholm och det är ju inte så lätt att hitta en lokal där. Jag hade velat ha en butik där nu men det verkar kört till vintern som det ser ut som nu. Jag har två barn och en man också, så man måste tänka steget längre innan man ger sig in i ett sådant här stort projekt. Men hittar jag rätt lokal just nu vet jag samtidigt inte om jag kan säga nej.

I nuläget arbetar fyra personer inom företaget, som enligt Giovanna även växt ur sin butik på Bokhållaregatan och helst hade behövt en dubbelt så stor lokal.

Stockholm är bara första delmålet, i övrigt tittar företagaren mot Göteborg och Lund för vidare expansion.

– Vi har gjort en marknadsundersökning och underlaget ser sämre ut i Malmö, Lund tror vi desto mer på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!