Den totala andelen nyinvandrade elever i Linköpings kommunala skolor har ökat gradvis de senaste åren. År 2014 var 4 procent av niondeklassarna nyinvandrade. 2016 låg den siffran på 9 procent och i år var det 13 procent. Att ett ökat antal nyinvandrade elever hänger ihop med högre obehörighet är naturligt, säger Elisabeth Stärner, utvecklingsstrateg på utbildningsförvaltningen.
– En nyinvandrad elev har varit i Sverige mindre än fyra år. Vissa av dem har endast varit här några månader. Det är inte förvånande att alla inte klarar kraven.
De obehöriga eleverna motsvarar 21 procent av alla avgående nior från Linköpings kommunala skolor. Det är en ökning med två procent från föregående år. För behörighet krävs bland annat att man har godkänt i svenska, engelska och matte.
Kommunen tittar även på gruppen avgående nior med de nyinvandrande borträknat. Då hamnar andelen obehöriga på 13 procent, en knapp ökning från förra året. Där är det matematiken som är det svåraste ämnet för de flesta. För de nyinvandrade eleverna så är det sällan matten som innebär mest svårigheter. Kunskapsnivån varierar stort men många har studerat det tidigare. Däremot är det fler svårigheter med språket.
– En fjärdedel av dem klarar inte svenska eller engelska. Det är nog det som är den största utmaningen, säger Elisabeth Stärner.
För de 256 obehöriga eleverna finns det möjlighet att gå sommarskola. Där kan man försöka höja betygen och fixa behörighet till gymnasiet. Antalet obehöriga kan då komma att sjunka.