Linköpingsföretaget vill sätta ring på alla bilförare

De är ett av Linköpings mest okända, och mest framgångsrika, bolag. Följ med till Actia Nordic vars världsledande teknik många av er läsare använder dagligen utan att veta om det.

Christian Sahlén har varit vd för Actia Nordic sedan starten 2009.

Christian Sahlén har varit vd för Actia Nordic sedan starten 2009.

Foto: Christer Kustvik

Linköping2022-05-02 06:00

Måndagsintervjun

– Här är vår senaste idé! 

Christian Sahlén, vd för Actia Nordic, plockar exalterat fram en ring ur en låda.

– Vår teknik har full diagnostikkontroll på fordonets alla 187 noder. Vi vet precis hur de mår. Men vi vet ju inte hur den viktigaste noden mår, föraren av bilen. Det är där den här ringen kommer in i bilden!

Vi återkommer till ringen och backar först historien till 2009. Det var då Actia Nordic startade den resa som gjort att deras teknik idag tillhör de världsledande.

undefined
Christian Sahlén vid Actia Nordics entré på Datalinjen i Mjärdevi.

Så vad gör Actia? Ja, enkelt uttryckt: De kopplar upp saker, framför allt fordon, så om du till exempel har en Volvo personbil, där Actia Nordics system är standard, så är det Linköpingsbolagets teknik som är den portal tekniken går igenom och som du som förare eller passagerare ser delar av på instrumentpanelerna.

Vi ska såklart fördjupa oss i detta, men först Christian Sahlén om hur allt började:

– Det fanns ett affärsområde inom Autoliv som hette Connect Safety som Autoliv under finanskrisen bestämde att inte investera mer i. Ledningen ville stänga ner verksamheten, men jag gjorde en marknadsanalys och pekade på att det här området i Actia, telematik, hade en stark framtidspotential. Jag visade att bolaget hade investerat väldigt mycket pengar i telematik, pengar som skulle gå förlorade om vi avslutade produktområdet. Jag föreslog istället att vi skulle sälja av det vilket slutade med att jag fick uppdraget att sälja verksamheten.

Telematik är, om vi använder Wikipedias ord, ett teknikområde i gränssnitten mellan telekommunikation, IT och mer traditionell industri såsom bygg- eller fordonsindustri. 

– Actia Group i Frankrike var en av fyra intressenter och den enda som förstod att värdet inte satt i den produkt som var utvecklad. Utan att det verkliga värdet satt i huvudet på de ingenjörer som gjort utvecklingen. Då detta innebar att vi kunde undvika uppsägningar på Autoliv så sålde vi till Actia som tog över personalen. Jag fick frågan om jag ville följa med över och starta upp verksamheten. Det lät som en svår utmaning, så jag sade JA. Där var vi 2009, här på andra sidan Datalinjen i Mjärdevi, med tolv man, inga kunder, inga pengar och ingen strategi.

Christian ler åt minnet.

undefined
Christian Sahlén på sitt kontor i Mjärdevi där Actia Nordic precis flyttat in på Datalinjen 3.

– Vi började med att bygga en strategi, en produkt och ett plattformstänk. Vi ville helst få kontrakt till bilindustrin men det är också mest krävande och vi visste inte då om Actia var tillräckligt trovärdig som serieleverantör till just bilindustrin. Men det var dit vi tog sikte för det är störst volym och coolast teknik. Om vi inte klarade personbilar så var tanken att gå in på lastbilar och bussar. Och lyckades vi inte där heller så skulle vi gå på entreprenadmaskiner. Då hade vi tre segment att jobba med så fick vi se var vi lyckades.

Så hur gick det?

– Det resulterade i att vi fick hugg på alla tre. Så där satt vi tolv man med miljardkontrakt om att utveckla och producera en produkt. Egentligen vansinnigt stora kontrakt med tanke på hur lite personal vi hade. Så vi började rekrytera, vi tog in alla vi kunde hitta, och Linköping visade sig vara helt rätt område för att hitta kompetens.

Vad var det för produkt som ni började med?

– En telematiklösning till Volvo Cars, Jaguar/Land Rover, Scania lastbilar och lite senare även Toyota Material Handling. Det här gav oss inte växtvärk, snarare kramp. Vi växte från 12 till 150 medarbetare väldigt snabbt. Jag tror det är få, om ens något, bolag i Mjärdevi som nått över miljarden i omsättning så snabbt som vi gjorde. Innan komponentkrisen slog till var vi nästan uppe i 1,5 miljarder i omsättning. På grund av den kan vi inte leverera alla ordrar som vi har så idag ligger vi runt 1,2 miljarder.

undefined
Christian Sahlén visar upp den box som sitter i Volvos personbilar. De riktiga boxarna är dock inte transparenta.

Idag har Actia Nordic 150 medarbetare på Mjärdevikontoret, 15 i Stockholm och Göteborg, 30 i Tunisien och åtta i Polen. Kundlistan har fyllts på med många kända bil-, lastbils- och entrepenadfordonstillverkare.

– Vår devis är "We connect things". Vi kopplar upp saker. Inte bara fordon, vi kopplar upp allt. Vi är standard i Volvos personbilar och lastbilar och i alla Scanias lastbilar.

Vad är det ni levererar till Volvos personbilar?

– Vi är bilens kommunikation mot omvärlden. Vi hanterar all mjukvara som laddas ner i bilen till samtliga enheter i bilen. Om bilen exempelvis råkar ut för en krock larmar vår enhet SOS och skickar viktig information till räddningstjänsten, som lokalisering och uppgifter om fart och antal passagerare. Dessutom kopplas ett samtal upp automatiskt till SOS. Vi har även SVT (Stolen Vehicle Tracking) i vår enhet, det innebär att om bilen blir stulen startar automatiskt en spårning, Vårt system gör också att en stulen bil bara kan köra i 30 km/h, så det blir lite tråkiga biljakter för busarna.

undefined
Så här ser Actia Nordics senaste system ut, Acu6.

Actias teknik har fler användningsområden än fordon, berättar Christian.

– Personbilar, lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner är en stor del, men vi har också kopplat upp kylcontainrar för att frakta covidvaccin. Till dags dato har 841 miljoner doser vaccin skeppats uppkopplade med vår teknik, vilket är elva procent av världens behov av covidvaccin. Covidvaccin måste färdas med obruten kylkedja och det är bland annat det vår teknik övervakar.

Christian Sahlén är från Motala och började sin tekniska bana på Luxor och Nokia innan de sistnämnda köptes av Autoliv. Han har också varit med och byggt upp Nira Dynamics och deltog när det bolaget såldes till Audi.

Actia Nordic är nyinflyttade på Datalinjen 3, mittemot huset där de startade 2009. Bolaget ingår i en fransk familjeägd koncern, Actia Group, som har 24 bolag i 17 länder, 4 000 anställda och som omsätter 530 miljoner euro (5,47 miljarder kronor).

– När jag besökte huvudkontoret i Toulouse första gången var vår flagga längst bort av de 17 framför huvudentrén. "Det är för att ni är det absolut minsta dotterbolaget" sa koncernchefen. Idag är den svenska flaggan närmast den franska, nu är vi det absolut största dotterbolaget.

undefined
Actias teknik är standard i personbilar och ligger bakom mycket av det som syns i instrumentpanelen.

Under 2021 tog Actia Nordic över Flextronics elektronikproduktion så idag både utvecklar och tillverkar bolaget elektronik i Linköping. 

– Vi har ambitionen att växa denna verksamhet avsevärt vilket kommer innebära nyrekryteringar i närtid, säger Sahlén.

Hur allvarlig är komponentkrisen för er?

– Självklart hade vi haft mer pengar om vi hade kunnat leverera allt vi har order på. Det är ingen kris i verksamheten, men den är vårt största problem. Bristen beror på att det idag sitter elektronik i allting. Saker som det inte funnits elektronik i förut, som tvättmaskiner, torktumlare och gräsklippare. Det innebär att det på världsmarknaden tagits in fler orders än man haft kapacitet att leverera till. Det är grundproblemet.

– På grund av att vi inte får tag i komponenter på vanligt vis måste vi köpa dem på en dyrare marknad. Till dags dato har vi här på Actia Nordic i Linköping lagt mer än 50 miljoner i merkostnad på komponenter. En komponent som vanligtvis kostar tio euro kan vi få ge 30 euro för idag.

undefined
Christian Sahlén är stolt över den nya skylten framför Actia Nordics entré på Datalinjen i Mjärdevi. "Mjärdevis första markskylt. Jag bad snällt hos Lena Miranda (vd för Linköping science park) och fick ja."

Vad är avgörande för att ett litet Mjärdeviföretag som ni kan hävda sig på en världsmarknad?

– Våra konkurrenter är ju Continental, Samsung och LG electronics, bolag som är många gånger större än vårt. Vi lyckas för att vi är innovativa, snabba och har haft bra näsa för marknaden. Och eftersom vi har kunder med starka varumärken får vi draghjälp av teknologileverantörerna som gärna vill arbeta med oss. På så sätt får vi tillgång till den senaste tekniken och kan ligga i framkant hela tiden.

Vad har ni för utmaningar?

– Vi väljer att se det mesta som möjligheter. När fordonsmarknaden och dess affärsmodeller förändras öppnar det mängder av möjligheter. När man istället för att köpa och äga sin bil eller entreprenadmaskin istället leasar den. Då äger tillverkaren fordonet fortfarande och måste ha koll på att kunden sköter deras produkt enligt hyresavtalet, med körda mil, använd tid, service med mera. Detta kräver telematik och öppnar mängder av möjligheter för oss och våra produkter.

Påverkas er verksamhet av Rysslands invasionskrig i Ukraina?

– Nej, vi hade ryska kunder när kriget startade men vi har tagit koncernbeslut att inte leverera till ryska kunder mer.

undefined
Ouras hälsoring som Actia Nordic skrivit samarbetsavtal med för att implentera i sin produkt för fordon. Ringen ska övervaka säkerheten hos föraren, det vill säga sömn och hälsa.

Och så var det den där ringen.

Christian Sahlén:

– Vi funderade på hur vi kunde hitta ett sätt att ha koll på förarens status. Vi testade först att göra det via ratten, men av olika skäl blev det för dyrt och komplicerat. Då hittade jag ett bolag i Finland, Oura, som utvecklar och tillverkar en hälsoring med hjälp av sömnforskare och ingenjörer. Ringen är full av sensorer som känner av sömn, hjärt och andningsfrekvens samt kroppstemperatur.

– Vi tror att den här ringen är jätteintressant för fordonsindustrin. Att man får en ring när man köper sitt fordon. Tanken är att använda ringen för att låsa upp fordonet, personalisera fordonet samt hålla kolla på förarstatus. Vi utvecklar fordonsapplikationen, och löser alla säkerhetsaspekter, medan Oura kan fokusera på att utveckla sina funktioner i ringen.

Så vad händer om föraren somnar med ringen på?

– Då slås varningsblinkerserna på, bilen saktas ned och körs åt sidan. Likadant om du får en hjärtinfarkt, men då startas också ett SOS-samtal i bilen.

Hur långt ifrån är ni att någon fordonstillverkare nappar på detta?

– Vi har ett proof of concept, ett koncepttest, som visar att det är genomförbart. Vi har haft kunder här och jobbar vidare med det, intresset är stort, det är allt jag kan säga.

Actia Nordic

Var: Datalinjen 3 i Mjärdevi, Linköping.

Vad: Utvecklar och tillverkar mjukvara och hårdvara som kopplar upp bland annat fordon.

Grundat: 2009 i Linköping.

Anställda: Cirka 200. 150 i Linköping, 15 i Stockholm och Götebrog, 30 i Tunisien och 8 i Polen.

Ägare: Franska familjeägda koncernen Actia Group som har 24 bolag i 17 länder med 4 000 anställda och en omsättning på 530 miljoner euro (5,47 miljarder kronor).

Vd: Christian Sahlén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!