– Jag brinner för att jobba med människor.
Det är bland annat därför som Emma Sjöstrand har valt att utbilda sig till fritidsledare och jobba med ungdomar. Emma tycker att mötet med ungdomarna är den bästa delen. Dessutom vill den ensamstående mamman vara en handledande vuxen för de unga. En vuxen som hon själv hade velat ha under sina, vad hon beskriver som, tuffa ungdomsår.
Att möta människor och inspirera dem är inte det enda som gör att Emma har valt – och stannat kvar – i fritidsledarbranschen. Det är en utbildning som leder till jobb. Arbetsmarknaden för fritidsledare ser lysande ut, troligtvis i samband med att synen på fritidsledarens roll har skiftat, menar Emma.
– Vi kämpar ständigt med att förändra bilden av vårt jobb. Det finns en bild av att fritidsledaryrket är ett stillasittande och passivt yrke som inte kräver någon kompetens, men det är viktigt att bredda den bilden. När vi utbildar oss läser vi pedagogik, sociologi, psykologi och ledarskap för att kunna arbeta med människor så att de ska utvecklas. En fritidsledares roll kan vara en länk till föreningsliv eller till vuxenvärlden. Man kanske inte har vuxna som är förebilder, som hjälper till med sport eller läxor. En fritidsledare kan mycket mer än att bara sitta i en kassa.
En färsk undersökning vid namn "Vart tog de vägen", av Fritidsledarskolorna, styrker den bilden. Under 2021 fick 87 procent av utbildade fritidsledare anställning i någon omfattning. I år har siffran ökat till hela 91 procent. Statistiken ser likadan ut för aktören som erbjuder fritidsledareutbildning i Östergötland, Valla Folkhögskola, där Emma går sin utbildning.
– Fritidsledare är absolut ett framtidsyrke, säger Carola Råström, rektor på Valla Folkhögskola.
Merparten av studenterna har fått jobb inom kommunal verksamhet. Ungdomsverksamheten Ung Puls i Linköpings kommun blir Emmas nya arbetsgivare med start i juni. Hon ska jobba i områdena Berga, Ryd och Skäggetorp med målgruppen 13–25 år.
Hur känns det att få en fast anställning?
– Det känns jättebra. Jag har hört från vissa att de har fått jobb, men man är alltid nervös hur det ska gå för en själv.
Fritidsledareutbildningen kombinerar teori och praktik och enligt Emma lär man sig väldigt mycket om sig själv under utbildningen.
Vad är det främsta du tar med dig från utbildningen?
– Det salutogena och främjande förhållningssättet, att man väljer att gå in i möten med andra människor med positiv syn och att de klarar av saker och ting. Att inte bara lyfta personens positiva meriter, utan också egenskaper. Det är mycket krav som ställs på dagens ungdomar.
Vid flera tillfällen betonar den blivande fritidsledaren vikten av att själv ha varit i olika umgängeskretsar. Eftersom hon umgåtts med olika grupper har hon fått se olika behov.
– Jag har sett många må dåligt. Jag har själv mått dåligt i perioder. Just då kunde jag inte se någonting för att allt var så rörigt, men nu ser jag vad jag var i behov av.
Hur blir man en bra förebild för unga?
– Vi har haft de här diskussionerna i klassrummet och vi landar i att inte skapa ett maktförhållanden. Att vara en förebild handlar om att vara på samma nivå och lära sig av varandra, och ibland visa på hur man gör i en viss situation.
– Det är utmanande att jobba med ungdomar, men att lära känna dem är det bästa.