– Det var ett krav när jag tog jobbet, att hundarna skulle få åka med mig. Alla vi tre älskar nu att bärga bilar, säger Emelie Sandman medan hon styr ut bärgningsbilen från garaget i Hackefors på de moddiga vägarna.
Chico och Chanel vet inte vilket äventyr de är en del av, där de kurar ihop sig som bollar i sin korg. Men, det är de väldigt tillfreds med.
Efter en lunch som varade i högst tio minuter, är Emelie redo för nya uppdrag. Hittills har Bärgarn i Linköping, som lyder under Assistancekåren, haft åtta fordon som behövt undsättas. Men med onsdagseftermiddagens oväder ska det bli många, många fler.
Emelie är van vid att mötas av blandade reaktioner när hon som kvinna kommer till en förare som behöver hennes hjälp. Fördomar kan hon vara utan, men hon gillar också att motbevisa kunderna. Kunskaperna från sitt tidigare jobb som lastbilsmekaniker har hon stor nytta av.
– När jag ska bärga en lastbil är det ofta jag får en kommentar om vad jag gör där. Sen när det går bra så är det lite fifty-fifty – en del ser att man kan jobba och en del blir griniga för att de haft fel. På verkstaden kunde de mest misstänksamma sen bli mina bästa kunder.
Och ibland utmanar hon lite med flit.
– Det är kul att komma helsminkad med lockat hår och så. Då tycker många att jag ser ut att vara helt felplacerad, säger Emelie och skrattar.
Efter ett kort stopp vid en bil på Garnisonen med punktering och bilverkstaden, smäller det till. Det har blivit mörkt och många trafikanter ska köra hem från sina arbeten.
På E4:an i höjd med Vikingstad är det glashalt. En lastbil har kört in i en personbil och tippat i diket. I ett myller av blåljus hoppar Emelie ut och erbjuder sina tjänster. Läget är under kontroll och vi åker vidare till nästa olycksplats – en förare som kolliderat med mitträcket och glidit av vägen på E4:an utanför Mantorp.
Ahmad Shman har väntat i två timmar på hjälp och är blöt och frusen. Han hackar tänder, men förstår att det hade kunnat sluta med mer än bara "skroten" för bilen.
Emelie erbjuder skjuts och släpper av honom på tågstationen så han kan ta sig hem till Norrköping.
Arbetspasset, som började klockan 08 dagen innan, är långt ifrån slut även om schemat säger så.
– Jag kommer köra tills mina kollegor har läget under kontroll ikväll.