Elina är fortfarande inte helt återställd efter olyckan

Elina Andersson skadades i en olycka med elsparkcykel i december. Hon är fortfarande inte helt återställd och hoppas att rondellen på Östgötagatan görs om.

Elina har fått utså elaka kommentarer på Facebook när hon ställt upp i media. Vissa insinuerar att olyckan var hennes eget fel, trots att bilföraren misstänks för brott. "Att människor skuldbelägger mig visar på kunskapsbrist kring elsparkcyklar även hos bilisterna".

Elina har fått utså elaka kommentarer på Facebook när hon ställt upp i media. Vissa insinuerar att olyckan var hennes eget fel, trots att bilföraren misstänks för brott. "Att människor skuldbelägger mig visar på kunskapsbrist kring elsparkcyklar även hos bilisterna".

Foto: Frida Glenning Ströberg

Linköping2021-05-06 06:00

Sist vi skrev om Elina Andersson låg hon på sjukhuset med metallskruvar fastkilade i knät.

Några dagar tidigare hade hon blivit påkörd i Gustav Adolfs-rondellen på Östgötagatan när hon åkte elsparkcykel.

– Jag befann mig i rondellen när en bil plötsligt kom. Jag förstod att jag skulle bli påkörd och skrek rätt ut.

Bilen träffade hennes knä och hon fördes med ambulans till sjukhus där hon opererades två gånger.

Föraren misstänks för vållande till kroppskada och för att ha brutit mot väjningsplikten. Ärendet ligger på åklagarkammarens bord. 

I dag, fyra månader senare, haltar Elina Andersson fortfarande. Hon är sjukskriven från sitt arbete som undersköterska och rehabtränar. Elina är öppen med att olyckan har påverkat henne mycket.

– Jag har mardrömmar om olyckan och får stresspåslag så fort jag är i trafiken. 

undefined
I december förra året blev Elina Andersson påkörd i Gustav Adolfs-rondellen. Hon fördes med ambulans till sjukhus där hon fick operera knät två gånger. Hennes fysioterapeut vet inte om hon någonsin kommer att bli helt återställd.

Elina har fått utså elaka kommentarer på Facebook när hon ställt upp i media. Vissa insinuerar att olyckan var hennes eget fel. 

– Jag har inte körkort men övningskörde mycket före olyckan och har läst trafikreglerna som man ska förhålla sig till. Jag är väldigt säker på att jag inte gjorde något fel.

Hon menar att både bilister och de som kör elsparkcykel behöver mer kunskap.

– På min körskola pratas det knappt om elsparkcyklar.

undefined
Elina har fått utså elaka kommentarer på Facebook när hon ställt upp i media. Vissa insinuerar att olyckan var hennes eget fel, trots att bilföraren misstänks för brott. "Att människor skuldbelägger mig visar på kunskapsbrist kring elsparkcyklar även hos bilisterna".

Dessutom ifrågasätter hon trafiklösningen i Gustav Adolfs-rondellen.

Cirkulationsplatsen, med cykelbana som går runt hela rondellen, är omtalad. Cyklisterna behöver samsas med bilisterna och det enda som skiljer deras vägbanor åt är olikfärgad asfalt.

– Den är livsfarlig. Cykelstad i all ära, men den här rondellen fungerar inte.

När vi frågar kommunen om rondellen får vi svar på mejl. 

"2017 byggde vi om korsningen Östgötagatan-Gustav Adolfsgatan till en riktig cirkulationsplats med tydlig markering för cyklar för att skapa en trafiksäkrare plats", skriver Anna Wallroth, avdelningschef på Trafik och gata.

Enligt kommunen har det skett sju olyckor i cirkulationsplatsen de senaste tio åren. 

"Antalet olyckor är inte fler jämfört med andra liknande platser", skriver Anna Wallroth.

Elina Andersson tycker att sju olyckor är för mycket.

– Hur många ska ske innan man gör något?

Hon är inte ute efter sympatier men vill gärna att hennes olycka får andra att tänka till.

– Jag är inte ens 30 år och har gått från att vara aktiv till att ha väldigt ont. Kör försiktigt, både på elsparkcykel och i bil!

undefined
Elina Andersson är öppen med att olyckan påverkat henne psykiskt. "Jag går hos en kurator för att hantera min ångest." (Vid olyckstillfället åkte Elina sin egna elsparkcykel. Leverantören på bild har alltså inget med olyckan att göra).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!