– Vi har kännedom om några ärenden, där ungdomar och familjer har valt att flytta utomlands på grund av händelseutvecklingen i Linköping, säger Ulla Salmela Trosell, avdelningschef för Barn och unga på Linköpings kommun.
I år saknades 44 elever i grundskolan vid skolstarten i augusti. I slutet av september visste man fortfarande inte var 18 av de eleverna befann sig.
Efter varje sommarlov rapporterar Linköpings grundskolrektorer om elever som inte har kommit tillbaka till skolan. Skolchefen Christel Horsak sammanställer den rapporten med målet att ta reda på var eleverna finns någonstans. Skolan gör också orosanmälningar till socialtjänsten.
– Varje år hittar man naturliga förklaringar till varför ett antal barn inte har kommit till skolan. Vissa har flyttat eller bytt skola och familjen har glömt att meddela det, säger Christel Horsak.
Men det finns inte naturliga förklaringar till alla försvinnanden.
2021 rapporterade Corren att en del familjer hade skickat sina barn till hemlandet eller till släktingar i andra länder. Skälet var att föräldrarna oroade sig för att skjutningar och kriminella gruppers ökade aktiviteter i Linköpings utsatta områden, skulle kunna drabba och påverka barnen. Det året blev flera personer skjutna i olika stadsdelar i Linköping.
Oron för kriminella gruppers aktiviteter har inte minskat sedan dess, snarare tvärtom – föräldrarna är inte bara rädda för att barnen kan mista livet eller bli skadade, utan också att de skulle kunna rekryteras till kriminella gäng. Den här sommaren berättade flera av våra källor, med lång erfarenhet av arbetet i utsatta områden, att vissa familjer också har flyttat på grund av oro för att socialtjänsten kan ingripa och omhänderta deras barn. Bland annat för att familjen har orosanmälts.
– Att familjer skulle flytta från Linköping på grund av oron för socialtjänstens ingripande eller för att de hade fått en orosanmälan på sig är inget som jag har kännedom om. Föräldrarna i de utsatta områdena oroar sig för sina barn och för det som händer i Linköping. De försöker rädda barnen på det sätt de kan och flyttar, inte för att fly från socialtjänsten, säger Ulla Salmela Trosell.
Hon påpekar också att socialtjänsten har ett ansvar att slutföra en utredning, där det finns oro för barn även om en familj flyttar inom landet – och att socialtjänsten arbetar med att få kontakt med de familjer som befinner sig utomlands, för att säkerställa barnskyddet. Men familjer och barn som flyttar utomlands eller till hemlandet är utanför skolans och socialtjänstens påverkan. Och då är det också svårt att hjälpa eleverna om de skulle behöva hjälp.
Syftet med skolans rapport över saknade elever är att upptäcka barn som hotas av att bli bortgifta, eller bli skickade till uppfostringsläger utomlands, samt att hitta de som hålls hemma. Enligt både Christel Horsak och Ulla Salmela Trosell är det viktigaste att i tid upptäcka elever som är i farozonen att bli bortskickade. Då kan man hjälpa dem i Linköping. Upptäcks försvinnandet när de redan är borta, är det för sent.
– Därför är förebyggande arbete viktigt. Skolan har varit bra på att fånga upp oro hos elever och då har vi kunnat utfärda utreseförbud eller omhänderta barn som har riskerat att föras utomlands mot sin vilja, säger Ulla Salmela Trosell.