Niondeklassarna Zehra Alyjousef, Nataly Alkaadi och Khaled Ali ser nedläggningsbeslutet som något positivt.
– Det är ett bra beslut. Alla på skolan är invandrare. Vi behöver träffas och umgås med svenskar, säger Khaled Ali som i höst börjar på Berzeliusskolan.
Nataly Alkaadi och Zehra Alyjousef, som också börjar på gymnasiet i höst, tycker att Skäggetorpsskolan är en jättebra skola och de gillar sina lärare.
– Det är bra för att eleverna ska kunna prata mer svenska med svenskar. Men vissa elever kan förlora sina vänner härifrån och många är rädda för att de ska bli mobbade på de andra skolorna, säger Zehra Alyjousef.
Zakaria Bakaal är ordförande i Iqra, en ideell förening som samarbetar med ABF i Skäggetorp. Föreningen bedriver föräldrautbildning och läxhjälp för barn och ungdomar. Han tycker att nedläggningsbeslutet är bra, men att allt gick för snabbt.
– Det är bra för ungdomar att de ska gå till andra stadsdelar och träffa andra barn från Linköping. Det är bra för att minska segregation. Men beslutet kom så plötsligt. Det fanns inga samtal med de berörda. Många föräldrar är nu oroliga, de undrar vad som ska hända med deras barn och deras skolgång, säger Zakaria Bakaal.
Sira Jokinen Lisse är ordförande i KISAM-Världens mammor, en förening med säte i Skäggetorps gamla bibliotek. Bland världens mammor finns det många mammor från Skäggetorp.
– Det är mammor som tar största delen av ansvaret för barn. För att mammorna ska kunna agera måste de få kunskap. Så jobbar vi i föreningen och jag är säker att många föräldrar inte riktigt vet vad det här beslutet innebär. Politikerna måste inkludera mammorna/föräldrarna i samtal om vad som händer efter skolnedläggningen och hur den ska gå till, säger Sira Jokinen Lisse.
Hon anser att beslutet är klokt, men att politiker inte ska tro att segregation försvinner med flytten av högstadiet.
– Man måste se helheten. Man måste titta på trångboddhet, inkomster, trygghet, föräldrarnas utbildning. Det förändras inte med elevernas flytt. Vad som händer med elever i F-6? Det är samma sammansättning. Hur ska de klara målen för att komma förberedda till årskurs 7 i andra stadsdelar?
Det allra viktigaste är, enligt Sira, att förbereda elevernas flytt.
– Enligt Skolverkets statistik är Linköping fjärde mest segregerade skolkommun i landet. Det är viktigt att Skäggetorpseleverna hamnar rätt. Inte alla på samma ställe och att skolor mottar dem väl.