Elevernas beredskap testas i stor container

Är du rädd eller beredd? Det är frågan eleverna på Folkungaskolan fick svar på när de klev in i den stora containern som landat på skolgården. Där inne fick de öva på en simulerad krissituation – och hur man hanterar den.

Agnes, Noah och de andra eleverna fick testa att använda flera olika föremål som kan vara viktiga att förstå sig på i ett nödläge.

Agnes, Noah och de andra eleverna fick testa att använda flera olika föremål som kan vara viktiga att förstå sig på i ett nödläge.

Foto: Pella-Maria Petersson

Linköping2023-12-05 17:00

Statens försvarshistoriska museer har tillsammans med MSB, Riksantikvarieämbetet och frivilliga försvarsorganisationer skapat vandringsutställningen för att öka ungdomars beredskap i en krissituation. Utställningen kommer att stå på Folkungaskolan i ytterligare en vecka.

– Det är ju högaktuellt och det är bra för våra elever.  Vi har också uppmanat andra skolor i Linköping att komma hit och gå på den här utställningen, säger Krister Helmersson, enhetschef på Folkungaskolan. 

undefined
På Folkungaskolans skolgård står containern där eleverna kan öva sig i en krissituation.

Den här dagen är det eleverna i klass SA22F som testar att kliva in i den röda containern. 

Där inne är det svagt belyst, med högtalare i taket och flera skärmar runtom i rummet som visar ett fönster där man kan se ut på "vädret". 

undefined
Såhär såg vädret utanför låtsasskärmarna ut till en början. Det skulle snart bli betydligt värre...

I varje hörn finns det en station; Hjälpa, Värdera, Preppa, Agera – där eleverna ska göra olika övningar, samtidigt som en storm blåser upp utanför. 

EvaMärta Granqvist, från den frivilliga försvarsorganisationen Försvarsutbildarna, förklarar först för eleverna att om ljudet av stormen blir för obehagligt får de kliva ut, därefter sätter de lite pirrigt men optimistiskt igång med stationerna. De pratar strategiskt med varandra, fnittrar ibland och sneglar ut genom låtsasfönsterna på det skiftande vädret.  

undefined
På stationen "Preppa" ska eleverna prioritera olika nödvändigheter inför en krissituation.
undefined
På stationen "Agera" ska eleverna tyda en karta tillsammans.

Bland annat ska de lära sig att använda en vevradio, sålla viktig information och välja ett begränsat antal föremål som är värdefulla att ha med sig i en krissituation. 

– Det hela bygger på samarbete. Det är en av huvudpunkterna i det här programmet, att alla har någonting att bidra med, och om man samarbetar med varandra så kommer det mesta att lösa sig, säger EvaMärta.

undefined
Inte alla elever förstår sig på hur man ska använda en vevradio och de blir tvungna att slå ihop sina huvuden för att lista ut denna mackapär.

Det tar inte långt tid innan stormen eskalerar. Det börjar åska och utanför fönsterna kan man se träd falla i ösregnet och blixtar slå ned i marken. Till sist släcks lamporna i ett simulerat strömavbrott. 

– Det var väldigt högljutt, jag blev lite rädd när åskan kom, säger eleven Agnes när hon kommit ut igen. 

Efteråt går eleverna tillbaka till klassrummet där de får en föreläsning med läromaterial. 

– Man har märkt att ungdomar inte tar till sig av dessa informationsbroschyrer som MSB gav ut för fem år sedan, därför har man skapat det här programmet med en utställning och en föreläsning. Det är ju jätteviktigt att även ungdomar vet om hur man ska göra ifall en krissituation uppstår, säger EvaMärta Granqvist. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!