Fredagen den 5 februari ägde Ungdomens riksdag rum och 349 elever från 123 klasser runt om i Sverige fick möjlighet att agera riksdagspolitiker för en dag. Alice Frisk, Alexander Svensson och Hanna Svensson, som går tredje året på teknikprogrammet, representerade Berzeliusskolan uppe i Riksdagen.
– Det var spännande och lärorikt, säger Hanna Svensson.
– Det var kul att se hur stämningen var mellan de olika partierna. Det kändes som en helt vanlig arbetsplats där alla umgicks med alla, säger Alice Frisk.
De olika klasserna har under hösten haft i uppgift att skriva en motion och förbereda ett debattinlägg om framtidens energiförsörjning. Klassen TE13D på Berzeliusskolan skrev en motion om jämställdhet. Den gick ut på att öka jämställdheten i samhället genom att bland annat införa genusundervisning redan i lågstadiet.
– Genusperspektivet behöver diskuteras mer i skolan. Vi har tidigare jobbat med det i skolan och vi anser att det borde vara ett av kunskapskraven i skolan. Vi upplever inte att det saknas, men vissa lärare tar upp det mer än andra. Både elever och lärare borde få en medvetenhet, säger Hanna Svensson.
Eleverna satt i ett utskott tillsammans med ungefär 20 personer. De olika motionerna diskuterades av riksdagsledamöter och därefter tog utskottet ställning till dem.
– Vi fick presentera vår motion och sedan försvara den, säger Alexander Svensson.
– Det kändes som att de var intresserade. Men de berättade att de har försökt lyfta detta tidigare i andra sammanhang. Dessutom är det ganska lätt att hålla med om en sådan sak, Alice Frisk.
Efter lunch var det dags för debatt om framtidens energi. De tre hade förberett ett tal om solkraft som Alice Frisk, framme vid talarstolen, fick två minuter på sig att framföra.
– Det var nervöst eftersom det var så mycket folk, men det var också väldigt roligt, säger hon.
– Under debatterna kändes det mycket som samma sak. Det handlade om energi och det blev till slut så att alla pratade om i stort sett samma sak. Det blev inte långtråkigt, men däremot blev man lite rastlös, säger Alexander Svensson.
Efter den aktuella debatten avslutades Alices, Alexanders, och Hannas dag i riksdagen med en frågestund. Under en timme fick eleverna möjlighet att ställa frågor till fem ministrar, bland annat till finansminister Magdalena Andersson och vice statsminister Åsa Romson.
Skulle ni kunna tänka er att bli politiker i framtiden?
– Ja varför inte? Vi fick en bra inblick i saker och ting och det var intressant, säger Hanna Svensson.
Alla tre håller med om att en framtid inom politiken hade varit intressant. Deras program har skapat ett intresse och engagemang för bland annat miljöpolitik.
– Jag gillar att påverka saker. Vi går teknik med inriktning samhällsbyggnad och miljö så det går ihop med våra miljökurser, säger Alexander Svensson.
– Miljö är viktigt för framtiden och det är en aktuell fråga. Vi har tidigare jobbat med miljöprojekt i skolan och det påverkar oss ständigt, säger Hanna Andersson.
Politiker kanske inte är det yrket som man förknippar teknikstudenter med. Men besöket i riksdagsdagen öppnade ögonen för de tre eleverna.
– Man fick känna på hur det var, trots att det var lite på lek. Men det var bättre att faktiskt vara mitt i än att sitta på avstånd och se på, säger Alexander Svensson.
– Jag tror dock inte att det blir några fler riksdagsbesök på ett tag, säger Alice Frisk.