Snart är det dags för eleverna i kommunen att börja ett nytt läsår. Men trots att vi har skolplikt i Sverige är det många elever som varje år är borta från skolan under längre perioder. Under det gångna läsåret var 750 av kommunens omkring 4 000 högstadieelever frånvarande 20 procent eller mer. Det betyder att nästan var femte elev var borta från undervisning minst en dag i veckan. Av dem var 235 elever borta minst 40 procent av tiden.
Christel Horsak är avdelningschef för grundskolan i Linköpings kommun.
– En del härrör till pandemin då frånvaron ökade kraftigt, men vi ska inte säga att det är den enda orsaken till hög frånvaro. Det är dock lätt att man faller tillbaka i mönster som man haft innan.
Ser vi fem år tillbaka i tiden är det tydligt att antalet högstadieelever med frånvaro har ökat. Från att drygt 10 procent av eleverna var borta minst en dag i veckan till att det under förra läsåret var närmare 20 procent – en ökning som Christel Horsak är medveten om. Samtidigt menar hon att jämförelsen är svår att dra slutsatser av då kommunen sen 2018 bytt system för rapportering.
Dagens siffror med höga frånvarotal är mer riktiga än tidigare, menar Christel Horsak.
–Vi har sett att siffrorna ökar ju äldre eleverna blir.
Att frånvaron ökar med ålder är inte nytt, men sett till den statistik som finns så har även antalet elever med hög frånvaro på låg- och mellanstadiet ökat de senaste fem åren. Från att knappt två procent var borta minst en dag i veckan till att drygt fem procent var borta lika mycket under läsåret 2022/2023.
– Det är en utmaning för oss, men det finns många olika orsaker till varför elever är frånvarande. Därför behöver det finnas individuella insatser. Vi reagerar direkt när vi ser att det är någon som har en ökad frånvaro, då det inte beror på tillfällig sjukdom som förkylning eller liknande, säger Christel Horsak.
Redan en halv dags frånvaro i veckan påverkar elevens lärande, enligt flera skolrapporter.
– Hög frånvaro påverkar skolresultaten i allmänhet. Vi har svårt att hjälpa eleverna att nå mål och resultat om de inte är på plats, säger Christel Horsak.
Vad säger du till föräldrar som inte upplever att de får hjälp att få sina barn till skolan?
– Det är väldigt svårt att uttala sig om enskilda fall, men vi har ett ansvar och arbetar hela tiden för att eleven ska komma tillbaka. Jag kan förstå frustrationen och oron hos föräldrar – vi har också en stor oro över att elever inte är i skolan.
Vad gör ni när elever inte dyker upp?
– När en elev inte är i skolan och inte är frånvaroanmäld tar vi kontakt med vårdnadshavare för att säkra att elevens vårdnadshavare vet om att eleven är hemma. Det är väldigt individuellt med vilka åtgärder man vidtar då man anpassar det utifrån vad enskild elev behöver, berättar Christel Horsak.
Vad finns det för åtgärder att ta till?
– Det finns flera åtgärder att vidta utifrån skollagen, till exempel påtala vikten av att eleven är i skolan. Men ofta handlar det om att man behöver få till ett bra samarbete med vårdnadshavare och elev. I det arbetet är även skolans elevhälsoteam aktiva. Det viktigaste är att man vidtar åtgärder snabbt, säger Christel Horsak.