Regeringen vill på sikt få bort bensindrivna fordon från de svenska vägarna. Miljömålet är en fossiloberoende fordonsflotta 2030.
Elbilen är en alternativ lösning som både forskarvärlden och fordonsbranschen tittar närmare på.
En stor utmaning är att kunna försörja fordonen med el under färden. Primärt gäller det lastbilar och bussar som jämt och ständigt rullar långa sträckor. För åkerier och researrangörer finns inte tid att stanna och ladda batterier stup i kvarten.
VTI ska bland annat använda körsimulatorn i Linköping för att titta närmare på tre olika idéer.
En variant är att sätta upp luftledningar, med samma grundprincip som i tågtrafiken.
Den så kallade konduktiva lösningen kan liknas vid klassiska leksaksbilbanor, med elspår i vägen och släpkontakter.
Induktiv överföring innebär en trådlös överföring via magnetfält, med ett system inbyggt strax under vägytan.
Arne Nåbo, forskare på VTI, har svårt att säga vilken lösning som är hetast. På kort sikt bör luftledningar ligga närmast tillhands, eftersom grundkonceptet redan finns. Men det måste sitta över högsta tillåtna fordonshöjd.
– Det blir rätt högt, låga fordon behöver väldigt långa strömmottagare och det kan bli opraktiskt.
Ur hanteringssynpunkt är det kontaktlösa alternativet attraktivast för användarna, tror Arne Nåbo. I det fallet är högre kostnader och ett visst energispill vid elöverföringen, några av hindren.
Kostnadsmässigt är det inte rimligt att elförsörja hela det svenska vägnätet. I första hand bör man satsa på de stora transportlederna mellan större städer.
Det innebär att fordonen skulle behöva ett elbatteri eller en biobränslemotor för att kunna ta sig mellan de elförsörjda vägarna.
Hur troligt är det att detta blir verklighet?
– Någon typ av elektrifierade vägar är en möjlighet i alla fall. Sedan finns det ju andra lösningar med bränsleceller till exempel, där fordonen tankas med vätgas och det kommer ut vatten i avgasröret.
Arne Nåbo betonar att framtidsforskningen på området sker brett för att se vad olika energilösningar kan leda till.
När skulle ett eventuellt elnät kunna börja användas?
– Svårt att sia om, tidigast om 20 år eller något sådant.