Elbilsrevolution i Linköping

Linköping har inte varit någon bra kommun att bo i för elbilsägare – men nu blir det ändring på det. Runt 250 nya laddplatser planeras och på tisdagen invigdes de första.

Ökning. "Elbilsmarknaden kommer att explodera om några år", spår Olle Johansson, vd på Power Circle.

Ökning. "Elbilsmarknaden kommer att explodera om några år", spår Olle Johansson, vd på Power Circle.

Foto:

Linköping2016-12-20 20:00

De kommunala bolagen Sankt Kors och Tekniska verken har gått samman i en satsning som inom ett år ska ge 136 laddplatser i Dukatens p-hus. Dessutom planeras sju snabbladdare längs länets större vägar och Sankt Kors sätter upp 100 laddplatser på förhyrda p-platser runtom i staden.

De 136 laddplatserna i p-hus ingår i Klimatklivet, där staten bidrar med halva kostnaden – sex av tolv miljoner kronor. Först ut blev Druvan med tolv platser.

– Linköping ska vara koldioxidneutralt år 2025. Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri år 2030. Det kommer inte att hända om inte någon får tummen ur och sätter fart, kommenterade Sankt Kors vd Johan Kristiansson när han invigde Druvans laddstolpar.

I Linköping finns i dag drygt 300 bilar som kan laddas med el, varav en tredjedel är rena elbilar och två tredjedelar hybrider. Behovet av laddplatser är än så länge ganska begränsat.

– Men vi vill inte vänta på behovet, vi vill sätta i gång med infrastrukturen så att den finns på plats, säger Kristiansson.

Antalet elbilar och laddhybrider i Sverige har ökat med närmare 90 procent i år, till cirka 27 000. Om man får tro Power Circle, en intresseorganisation för företag med anknytning till elbranschen, är det bara början.

– Vår bedömning är att försäljningen av elbilar kommer att explodera någonstans framåt år 2020. De blir billigare och får bättre räckvidd. Redan nästa år kommer det modeller till rimliga priser som klarar 30–35 mil. Lägg därtill att de är fossilfria, tystare och ofta upplevs som roligare att köra, säger Olle Johansson, vd på Power Circle.

Olle Johansson har en bakgrund i Linköping, där han studerade till civilingenjör i industriell ekonomi. Han tycker att det är på tiden att kommunens bolag bygger ut antalet laddställen.

– Äntligen! Kommuner med egna energibolag har i allmänhet legat långt fram på det här området, men Linköping har utmärkt sig i negativ bemärkelse. I dag ligger Linköping på 155:e plats av landets 270 kommuner sett till antalet laddpunkter per elbil. Men den här satsningen är ambitiös och kommer att ge Linköping en plats bland de bästa.

Olle Johansson menar att laddinfrastrukturen måste finnas på plats först, för att elbilarna ska slå igenom på allvar.

– Du måste veta att du kan ladda bilen innan du köper den. Sådana här publika laddplatser är viktiga, men ännu viktigare är att man kan ladda bilen där man bor. Därför måste nu också hyresvärdar, som Stångåstaden, ta sitt ansvar och sätta upp laddstationer.

ake.alvin@ostgotamedia.se

Elbilar och laddstationer i Linköping

Med de tolv nya laddpunkterna i p-huset Druvan finns det just nu drygt 30 publika laddställen i Linköping.

Laddstolparna i p-husen är anslutna till Clevers betalningssystem. En kWh kostar i dagsläget 2,50 kronor.

I Linköping finns det drygt 300 registrerade elbilar och laddhybrider. Enligt Power Circles prognos kommer det år 2018 finnas drygt 1 000, år 2024 över 5 000 och år 2030 drygt 12 000 elbilar i Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!