Ejdern tillbaka där allt en gång började

Perioden 1898-1906 gick ångfartyget Ejdern i trafik i Roxen. 120 år senare är fartyget tillbaka. "Jag köpte henne för 150 kronor", säger Gert Ekström, mannen som en gång räddade Ejdern.

Under åren 1898-1906 gick ångfartyget Ejdern i trafik i Roxen.

Under åren 1898-1906 gick ångfartyget Ejdern i trafik i Roxen.

Foto: Samuel Zurawski

Linköping2020-07-30 18:00

Under onsdagsförmiddagen anlände Ejdern och skeppare Jan Fagerström med besättning till Bergs slussar.  S/S Ejdern är ett av världens äldsta koleldade proppellerdrivna ångfartyg med originalmaskin. Fartyget sattes i tjänst år 1880 och finns idag med på listan över kulturmärkta fartyg i Sverige.

– Tanken var att hon skulle sänkas i landsortsdjupet 1964 för att hon var så nedgången. Jag ringde då till hamnen och frågade om de kunde tänka sig att bogsera båten till Stockholm istället. Kostnaden för bogsering var 500 kronor och jag hade bara 150 kronor på mig. Jag fick båten och ingen har sedan dess hört av sig om de resterande 350 kronorna, säger räddaren Gert Ekström 

Författaren Bernt "på Alnäs" Karlsson har skrivit två böcker om Ejdern och han är en av anledningarna till att fartyget nu är tillbaka i sin "hemmasjö" Roxen. 

– Jag träffade Janne (Jan Fagerström) förra året och sa: Ejdern måste egentligen ner till Roxen, hon gick där från 1898 till 1906, hon är Roxens vita drottning. Jan tyckte att det var en utmärkt ide och sedan dess har besättningen gjort ett otroligt arbete för att göra det möjligt. 

Ejdern firar i år 140-årsjubileum. Trots att båten är väldigt gammal så finns ingen oro för att den skulle gå sönder. 

– Vi besiktar den som vilket annat passagerarfartyg som helst och har ett formidabelt gäng som månar om båten så det står härliga till, säger skepparen Jan Fagerström.

Ejdern har spelat en stor roll i historien och användes bland annat som passagerarfartyg under första och andra världskriget. På båten finns historiska inslag som aktersalong och lastrum. Ejdern har nu varit i bruk sommartid sedan 1965.

– Normalt sett går den full med passagerare på Birka, Mariefrid och liknande, säger Gert Ekström.

Varför har ni lagt ner all denna tid för att bevara båten?

– Det här är ett flytande sommarnöje, ett levande hembygdsmuseum där vi visar hur man gjorde förr i världen. Alla som är en del av besättningen värnar om det gamla och har en stor passion för hur det var förr. Hon är trots allt klassad som museum.

I helgen finns möjlighet för allmänheten att stiga ombord på den historiska båten.

– Jag och Bernt gör fyra stycken guidade turer i Roxen under lördag och söndag och en tur är redan utsåld. Det är väldigt roligt, säger Gert Ekström

Fakta om Ejdern

Dimensioner: 22,39 x 4,49 x 1,70 m.

Maskineri: En ångmaskin.

Effekt: 48 kW.

Knop: 8,0.

Efter maskinbyte: En EllWe diesel.

Effekt: 26 kW.

Knop: 2,0.

Passagerare: 145.

Efter omklassning: 90.

Källa: Faktaomfartyg.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!