Hela den fyra kilometer långa sträckan är nu klar, täcks med 4 200 kvadratmeter asfalt och har kostat uppemot 8 miljoner kronor att förverkliga.
Tryggare för skolbarn– Men ännu mer har den kostat av blod, svett och tårar för att få färdig. Det här är Linköpings mest efterlängtade cykelväg, som Malmslättsbor med flera kämpat i många år för att få. Nu slipper skolbarnen ge sig ut på stora vägen, nu har de en trygg och säker cykelväg att ta sig fram på, det har varit viktigt för mig, sade kommunalrådet Muharrem Demirok (C) innan han klippte det blågula bandet nära cykeltunneln vid Fårsaxvägen.
Cykelvägen har varit omstridd. Planeringen för den påbörjades för cirka sju år sedan. Till en början byggdes bara de första två kilometrarna från Skäggetorp. Till slut löstes även markägarfrågan på den sista sträckan in mot Tokarp.
LättrampatInger Ahlström kom från Ekholmen för att testa den nya cykelvägen.
– Nu går det att ta sig hela vägen genom Linköping och hit på cykelvägar med undantag för några gator inne i stan. Det är jättefint, konstaterar hon.
Siv Frid har testtrampat från Tokarp till Tornby.
– Väldigt trevligt, det går så lätt och är inte så backigt heller, säger hon.
Räddar livSom bilist ser Folke Sjöblom en säkrare vinter framför sig.
– Nu slipper vi alla skidåkare på vägen under vintrarna, de kan ta sig fram på cykelvägen i stället. Det räddar också liv, påpekar han.
Rainer Ählström tycker också att det är bra att cykelvägen äntligen är på plats.
– Men den kommer 35–40 år för sent. Den skulle ha byggts samtidigt med att Nya Ledbergsvägen drogs från Skäggetorp och hit, framhåller han.
Den synpunkten håller även Muharrem Demirok med om.
– Det är så kommunen gör numera. När nya vägar färdigställs ser vi också till att bygga cykelvägar i anslutning till dem, betonar han – men svävar på målet var nästa långsträckta cykelväg genomförs, "men det här är definitivt inte den sista, det vill jag inte tro".
Linköpings kommun har nu 550 kilometer cykelvägar.