I oktober 2017 kallade Elias Aguirre (S) och Rebecka Hovenberg (MP) till presskonferens. De var kommunalråd i Koalitionen som då styrde Linköping och de hade något glädjande att berätta. En fyra kilometer lång gång- och cykelväg skulle dras från Berg fram till Olstorps motionscentrum.
Cykelvägen skulle stå klar 2020, enligt Aguirre och Hovenberg. Nyheten möttes av jubel på Heda ridskola och Björkö friskola, som ligger utmed cykelvägens tänkta sträckning.
Men någon cykelväg blir det inte i år. Jonas Sjölin, kontorschef på stadsmiljökontoret, berättar att utredningen blev försenad för att projektledaren slutade. Sedan pekade utredningen på flera svårigheter. Eftersom cykelvägen ska gå utmed en statlig väg krävs beslut av både Region Östergötland och Trafikverket. Dessutom ska den korsa privata fastigheter, vilket innebär förhandlingar med markägare.
Inte förrän 2024 beräknas cykelvägen kunna stå klar.
Åsa Ribendahl, rektor på Björkö friskola, är besviken.
– Jag hade ju räknat med att den skulle byggas nu. Det är jättemånga som kommer att ha nytta av den här cykelvägen. De boende i Berg kan cykla till Olstorps motionscentrum och många av mina elever kan börja cykla till skolan, säger hon.
Björkö friskola har cirka 240 elever, från förskoleklass till årskurs 9. Ett 70-tal av dem åker skolbuss.
– Även högstadieelever får åka med skolbussen, trots att avståndet egentligen är för litet. Det är för att vägen anses för farlig – den är väldigt smal, säger Åsa Ribendahl.