På något annat sätt kan inte David Nilsson, vd på Linköpings City Samverkan AB, tolka de besökssiffror som man kan se från i lördags.
Genom att mäta alla de mobiltelefoner som finns i området mellan Farbror Melins torg, Lilla torget, Hospitalstorget och Ågatan, har man kunnat se besöksfrekvensen under olika dagar. Inte någon gång sedan mätningarna startade för tre år sedan, har nedgången i antalet besökare varit lika stor som i lördags. Förvisso en röd dag, men där butiker ändå höll öppet.
Fram till i lördags var det lördagen i vecka tolv som stack ut. Då minskade antalet besökare med 29 procent jämfört med samma dag året innan.
– I lördags var nedgången 56 procent och det är mer än när pandemin startade, säger David Nilsson.
Färre besökare på stan minskar smittspridningen, något som citysamverkan accepterar. Samtidigt slåss många näringsidkare för sina liv, påpekar David Nilsson.
– Regionala nedstängningar behöver också regionala stöd och i nuvarande situation behövs också mer hjälp från staten.
Just nu står handeln inför den tid på året när vi shoppar som mest. Snart är det Black week med sin Black friday, efter det kommer julhelg och annandagsrea.
Vilka strategier har ni här?
– Vi har jobbat med frågorna under lång tid. Det handlar framförallt om att hjälpa till att styra flöden av kunder. Förutom vanliga rekommendationer ser vi att en sådan sak som att exempelvis ha paketinslagning utomhus ska minska köerna. Sedan vill vi också uppmana alla att sprida ut sin julhandel.