Socialtjänsten startade 2022 en verksamhet som riktar sig mot Skäggetorp. Men det saknades rimliga lokaler och verksamheten var inte så synlig. Efter två års letande står nu lokalerna redo mitt i centrumet – och här ska socialtjänsten kunna ta emot bokade besök.
– Det var svårt att hitta lämpliga lokaler. Men nu har vi äntligen gjort det och vår personal kommer att sitta under samma tak. För första gången ska personalen sitta på samma kontor och jobba tillsammans. Då görs jobbet effektivare, säger Annika Krutzén, ordförande i social- och omsorgsnämnden.
Socialtjänstens personal kommer att börja finnas på plats i Skäggetorp under oktober. Mellan 15 och 20 socialsekreterare från två grupper ska jobba ihop: från utförarsidan, det vill säga personal som arbetar med familjer, samt socialsekreterare från myndighetens sida som skriver utredningar.
Till "Nära socialtjänst i Skäggetorp" tillhör också ett områdesteam, som ska vara ute i stadsdelen på kvällar och helger och jobba i nära kontakt med människor.
Vad vill kommunen åstadkomma med den här förändringen?
– Det är en del i vår målsättning att jobba med tidiga och förebyggande insatser. Vi hoppas på sikt att antalet omhändertaganden ska minska och att tidiga insatser ska ge resultat.
Hur reagerar personalen på flytten?
– Jag har fått bara positiv respons. Några av personalen jobbar redan i Skäggetorp, men eftersom de hade en för liten lokal har de varit tvungna att ha sina möten på skolan eller Agora. Det har också lett till ett bra samarbete med skolan och Agora som personalen kommer att fortsätta utveckla.
Vad känner du nu när ni "äntligen" ska öppna kontoret som ni länge har pratat om och planerat?
– Det känns verkligen skönt.
Kan personalen några andra språk som pratas i stadsdelen än svenska?
– Vi har flera personer som kan två eller flera språk som pratas i stadsdelen. Sammanlagt kan personalen prata tio olika språk. Men självklart ska man kunna använda sig av tolk vid behov.
På fredag kommer socialtjänstministern Camilla Waltersson Grönvall (M) tillsammans med kommunalråd Annika Krutzén (M) att inviga kontoret.