Företaget började med att profilera sig som ett startupbolag som bygger obemannade helikoptrar för fotografering och filmning från luften. I tekniken fanns smarta funktioner för att stabilisera kamerorna på drönaren.
Nu, sex år senare, avslutar man sin drönarverksamhet.
– Vi satsar på det som är mest lönsamt för företaget. Redan 2016 bestämde vi oss för att satsa på vårt gyro-stabiliserade kamerasystem Newton. Efterfrågan växte kraftigt och nu har vi kommit till nivån att det utgör hela vår affär. Det är en gradvis förändring, säger Robin Kahlbom, vd för Intuitive aerial.
Samtidigt har drönarbranschen blivit kraftigt konkurrensutsatt.
– Hela branschen har sett den här konkurrensen de senast åren. Det finns ett antal större drönartillverkare runtom i världen. De här mindre drönarprodukterna blev allt bättre i bildkvalitet. Det segment som vi riktade in oss mot fick konkurrens av mindre drönare som var billigare.
Trenden är tydlig sedan flera år tillbaka. Inte minst har konkurrensen kommit från kinesiska tillverkare som både satsat brett på marknaden, och förbättrat kameratekniken.
Vad siktar ni på nu?
– Vi satsar på Newton-serien. Vårt mål är att den ska bli en standard som används inom tv-branschen för rörliga kameror. På svenska och norska melodifestivalerna hade vi två system i respektive produktion. Och tekniken används på veckobasis i europeiska produktioner, säger Robin Kahlbom.