Hon blir ny pastor på slottet

Eleonore Gustafsson blir ny pastor på Bjärka-Säby. Hon börjar sin tjänst efter en minst sagt stormig vår mellan Pingstkyrkan och Ekumeniska kommuniteten.

Eleonore Gustafsson kliver in som ny pastor på Nya slottet Bjärka-Säby. I den offentliga debatten om konflikten mellan Pingstkyrkan och Ekumeniska kommuniteten har hon varit lösningsfokuserad, och föreslagit att parterna ansvarar för varannan söndagsgudstjänst.

Eleonore Gustafsson kliver in som ny pastor på Nya slottet Bjärka-Säby. I den offentliga debatten om konflikten mellan Pingstkyrkan och Ekumeniska kommuniteten har hon varit lösningsfokuserad, och föreslagit att parterna ansvarar för varannan söndagsgudstjänst.

Foto: Josefin Winzell/Victor Bomgren

Linköping2021-06-17 07:00

Bakgrunden till konflikten är att Pingstkyrkan i Linköping, som äger Nya slottet Bjärka-Säby, i mars sade upp sin överenskommelse med Ekumeniska kommuniteten för att vill ta huvudansvar för gudstjänstlivet på slottet. Beskedet kom efter flera års konflikt om vilken inriktning församlingen som hyr in sig på slottet ska ha, då Pingstkyrkans och kommunitetens tradition på flera sätt skiljer sig åt.

Uppsägningen skapade starka reaktioner hos medlemmarna i kommuniteten och bland tongivande kristna profiler i landet. 

Kommunitetens närvaro på slottet diskuteras fortfarande. Huruvida kommuniteten ska få ansvara över några söndagsgudstjänster eller ej är den mest brännande frågan.

– Vi har flera dialogmöten inbokade. Jag vill inte föregå samtalen, säger Marcus Sönnebrandt, föreståndare för Pingstkyrkan Linköping.

Mitt i det här kliver Eleonore Gustafsson in som ny pastor på slottet.

– Jag hoppas kunna bli en brobyggare och en slags tolk i allt det stormiga.

Hon har tidigare varit pastor inom Evangeliska frikyrkan, men har de senaste åren jobbat som frilansande föreläsare och skribent. Hon har bland annat varit gästkrönikör i Dagen och skrivit två andaktsböcker.

Men Eleonore Gustafsson har även erfarenheter av den Ekumeniska kommuniteten.

Under sin studietid levde hon som så kallat husfolk på Bjärka-Säby. Husfolkslivet har vissa likheter med klosterliv, inte minst med regelbunden bön och volontärarbete, men det finns stora skillnader. Medan den som går i kloster stannar för livet gör husfolket det för en begränsad tid. 

– Det var en möjlighet att leva i stillhet och fördjupa sin tro. Man fick chans att leva i gemenskap med andra.

undefined
"Jag hoppas kunna bli en brobyggare och en slags tolk i allt det stormiga", säger Eleonore Gustafsson.

Hon tror att hennes erfarenheter av både frikyrkorörelse och kommuniteten blir värdefulla när hon börjar sin nya tjänst 15 augusti.

I den offentliga debatten om konflikten mellan Pingstkyrkan och Ekumeniska kommuniteten har hon varit lösningsfokuserad, och föreslagit att parterna ansvarar för varannan söndagsgudstjänst.

– Men det är inte upp till mig, jag sitter inte med i diskussionerna just nu.

Hennes ambition är att Bjärka-Säby ska fortsätta vara en inspirationskälla till gudstjänstförnyelse. Stillhet och delaktighet är två viktiga värdeord.

– Tillsammans ska vi utveckla platsen.

Innefattar "vi" även kommuniteten?

– Jag vill lyssna in alla som vill vara en del av det regelbundna gudstjänstlivet.

undefined
1980 donerades slottet till Sionförsamlingen i Linköping, idag Pingstkyrkan, av godsägaren Oscar Ekman. 2008 bildades den Ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby. Sedan dess har kommuniteten ansvarat för gudstjänster och olika former av retreater.
Nya slottet Bjärka-Säby

1980 donerades slottet till Sionförsamlingen i Linköping, idag Pingstkyrkan, av godsägaren Oscar Ekman.

I programförklaringen är det specificerat att slottet ska verka i en ekumenisk anda.

Det innebär att slottet ska vara en samlingsplats för flera trosinriktningar.

Med tiden blev slottet en allt viktigare plats för den ekumeniska rörelsen i Norden.

2008 Bildades därför den Ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby.

Sedan dess har kommuniteten ansvarat för gudstjänster och olika former av retreater.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!