Efter problemen: Här kör bilen helt själv

Under tisdagen höll Science Park Mjärdevi en stor sommarfest för sina medarbetare. Bland annat uppmärksammades deras 30 år långa samarbete med Ericsson och Sectra. Till sist bjöds besökarna på en överraskning i form av den självkörande bilen.

Fotografering. Många var det som ville dokumentera bilens första färd.

Fotografering. Många var det som ville dokumentera bilens första färd.

Foto: Marc Skogelin

Linköping2017-06-27 18:30

Efter att ha tagit plats inne i ett partytält bakom Collegium hälsades besökarna välkomna av Lena Miranda, vd för Science Park. Hon inledde med att lyfta fram diverse olika framgångsrika företag inom området innan hon bjöd upp Ericsson och Sectra på scenen. Företagen var där för att fira ett 30 år långt samarbete med Science Park Mjärdevi. Och de berömde Linköping som it-stad.

– Hos Linköping finns många tunga pjäser inom branschen, men inte samma konkurrens som i t.ex. Stockholm. Storleken på staden passar verkligen perfekt för den här verksamheten, sade Ulrika Unell från Ericsson.

Det delades även ut pris för "Co-creator of the year", som gick till Niclas Söör som driver företaget DoSpace.

Efter festen ombads besökarna följa med till Wallenbergs gata en bit bort. Där väntade den självkörande SOF-bilen som skulle testköras för första gången på allmän väg. Den skulle ha gett sig ut på vägen för första gången redan vid Studentorkesterfestivalen, men fick då nej från polisen. Den här gången var vägen avstängd och därför fick bilen lov att åka.

När bilen så rullade igång med en tom förarstol tittade alla fascinerat. Hastigheten var 3 km i timmen och den körde några hundra meter innan den vände och åkte tillbaka. Hela tiden övervakad på nära håll. Bakom skapelsen står två studentgrupper som heter M-verkstan och Robotföreningen FIA.

– Det är jätteroligt att äntligen få se att den fungerar. Det är en av Sveriges första självkörande bilar som kör på allmän väg, säger Fredrik Löfgren som är en av dem som har arbetat med bilen.

Och trots att polisen tidigare stoppat den så säger han att det inte finns någon anledning att oroa sig över säkerheten.

– Den kör väldigt långsamt och det finns sex nödstopp som kan stanna bilen på 20 centimeter. Bilen är snarare lite för feg och stannar oftare än nödvändigt.

Till nästa sommar ska de utveckla det självkörande konceptet ännu mer. Då ska de arbeta med att ta fram en självkörande formelbil som ska tävla i Tyskland. Men där kommer de att köra i inhägnade områden försäkrar Fredrik Löfgren.

– Tanken är att den då ska köra i över 100 km i timmen. Det känns spännande!

Fotnot: Science Park Mjärdevi har nyligen bytt namn. Det hette tidigare Mjärdevi Science Park.

LÄS TIDIGARE ARTIKLAR:

Därför stoppade polisen den förarlösa bilen.

"Vi undviker polisen så mycket vi kan."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!