Tio åtgärder ska få tågen att komma fram i tid

Den förra vintern slog tågen i Sverige nya rekord i antal förseningar. Nu satsar SJ på en rad åtgärder för att förhindra att det upprepas.

– Förra vintern var jättestökig, med en hel del förseningar och ändringar. Det är vi inte nöjda med. Kunderna ska kunna lita på våra tåg, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

– Förra vintern var jättestökig, med en hel del förseningar och ändringar. Det är vi inte nöjda med. Kunderna ska kunna lita på våra tåg, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

Foto: Åke Alvin

Linköping2024-10-22 05:00

Vintern 2023–2024 var kall och snörik. Det ledde till en hel del problem på järnvägarna, med bland annat nedisade tåg och djur som sökte sig upp på spåren och blev påkörda. 

Ovanligt många avgångar ställdes in eller blev försenade. I december kom bara 83,5 procent av tågen fram i tid och i januari 82,4 procent, historiskt låga siffror. För långdistanståg var statistiken ännu dystrare – i januari höll bara 61,2 procent av dem tiden (tåg som är max 5 minuter och 59 sekunder efter tidtabellen räknas som punktliga).

undefined
Vintern 2023–2024 var kall i hela landet. Nedisade tåg var ett av de problem som ledde till inställda och försenade turer.

Nu säger sig SJ ha gjort allt för att den kommande vintern ska bli bättre. SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman besökte på måndagen Linköping för att presentera SJ:s tiopunktsprogram som ska göra tågtrafiken mer pålitlig:

• Reparationskapaciteten för snabbtåg har fördubblats i verkstaden i Västerås.
• Fler nya X2000 i trafik. Tolv X2000 kommer i vinter att vara av den nya, ombyggda och mer driftsäkra modellen. Förra vintern var det åtta.
• Större avisningskapacitet. Målet är att halvera tiden det tar att avisa ett tåg genom att kapsla in det i en uppblåsbar bälg medan man blåser varmluft på det.
• Utökat reservdelslager.
• Ny depåskola. SJ börjar utbilda egna tågtekniker, en yrkesgrupp det är brist på.
• Bättre kommunikation. Resenärerna ska få tydligare information när problem uppstår.
• Vinteranpassad tidtabell.
• Fortsatt digitalisering.
• Proaktiv ombokning.
• Ledarskapsutveckling.

undefined
Arvid Fredman är fordonsdirektör på SJ.

– Vi har verkligen dragit lärdom av den förra vintern. Vi snålar inte in på något utan satsar fullt ut för att det ska bli bättre, säger Arvid Fredman.

Kan du lova att tågen blir punktligare i vinter?

– Nej, det kan man aldrig lova. Men jag är trygg med att vi har gjort allt vi kan och att det kommer att innebära en märkbar skillnad för resenärerna.

De flesta förseningarna beror väl inte på fordonsfel, utan på signaler, växlar och annat?

– Ja, så är det, och vi har förstås en löpande dialog med Trafikverket. Det finns en inneboende konflikt i att SJ vill köra mycket tåg, medan Trafikverket å sin sida behöver tid för att åtgärda brister i infrastrukturen. Att göra det så effektivt som möjligt utan att det påverkar resenärernas möjligheter att resa är en svår fråga. Med tiopunktsprogrammet har vi fokuserat på det som vi på SJ kan påverka, säger Arvid Fredman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!