"Nu måste staten och Trafikverket agera. Situationen har länge varit ansträngd på E4 förbi Linköping och det finns egentligen ingen redundans när stora olyckor sker. Möjligheten att leda om trafiken är högst begränsad och allt annat än tillfredsställande."
Så skriver Muharrem Demirok i ett inlägg på Facebook om konsekvenserna av de tre allvarliga trafikolyckorna på E4 i höjd med Linköping (se faktarutan här intill). Alla slutade med att lastbilar välte och blockerade motorvägen, vilket fick till följd att vägen stängdes av och milslånga köer bildades.
– Nu senast var köerna, som jag förstod det, ända bort till Norsholm. Då är vi avspärrade, då kommer du inte till Linköping från det hållet. Det är en getingmidja mellan Linköping och Norrköping, särskilt förbi Linköping, säger Demirok.
Han menar att när olyckor som dessa inträffar så är det inte bara en kommunal angelägenhet utan även en nationell.
– Räknar man samhällsekonomiskt blir det en gigantisk kostnad. Hela varuflöden mellan södra och mellersta Sverige stannar upp helt och hållet. Så det påverkar inte bara privatpersoner på väg till eller från jobbet utan hela förutsättningar för näringslivet.
Muharrem Demirok ger själv flera olika förslag på lösningar, bland annat ett tredje körfält och omkörningsförbud för lastbilar på en längre sträcka förbi Linköping.
– Men man måste också titta på redundansen i systemet: Om sådana här saker händer, hur leder vi då om trafiken på ett sätt så att det som nu inte innebär en total infarkt?
Som exempel nämner Muharrem Demirok de redan planerade byggena av Ullevileden (mellan Tornby och Mörtlösa) och en ny avfart från E4 mot Gärstad och Ekängen.
Linköpings kommun och Trafikverket har skrivit en avsiktsförklaring som innebär att de båda parterna är överens om dessa byggen. Dokumentet innehåller också fingervisningar om ungefär hur kostnaderna ska fördelas.
Muharrem Demirok upplever dock att man i kommunen kämpar i motvind och inte får gehör hos Trafikverket, i alla fall inte tillräckligt snabbt. Han menar att ett bättre samarbete skulle innebära att både Ullevileden och avfarten mot Gärstad och Ekängen skulle kunna byggas snabbare.
Nu tänker han kräva ett nytt möte med Trafikverket för att få klarare besked.
– Jag kommer att vara jättetydlig mot dem och förklara att om man har en så känslig punkt i ett trafiksystem måste man inse att det inte är hållbart i längden. Här måste vi hitta en lösning.
I sitt Facebookinlägg spekulerar Muharrem Demirok också om vad följden hade blivit om liknande trafikhändelser hade inträffat i Stockholmsområdet:
"Jag är säker på att hade detta skett i Stockholm då hade ett nytt vägbygge redan varit igång, men vi ska tydligen acceptera att leva med denna verklighet."
Han utvecklar:
– Så fort vi påtalar att situationen inte är hållbar här i Linköping så framställs vi som bypolitiker som bara vill skinna Trafikverket på pengar, och det känns som en hopplös förhandlingssituation.
– Det som har hänt nu på bara nio dagar visar så tydligt att det här är en nationell angelägenhet. När E4 stängs av här så påverkas stora delar av trafikapparaten och trafikflödet i södra Sverige. Så visst känner man sig lite som kusinen från landet som alltid står med mössan i handen och ber om självklarheter, medan man i Stockholm bara viftar lite med handen och får det man vill.