Nu har de flyttat in i nya lokaler mitt emot fjärrbussterminalen och kraftvärmeverket.
– Vi vill ligga där folk rör sig och där resandet är. Det ska vara enkelt och smidigt. Du ska kunna komma med tåget, ta hyrbilen härifrån och åka ut och besöka dina kunder eller ut till sommarstugan och tillbaka. Och själva lokalen sen, pratar man biluthyrning så går det inte få bättre, säger Andreas Grip, franchisetagare för Mabi hyrbilar i Östergötland och Skaraborg.
Företaget märkte att intresset för hyrbil ökade markant under pandemin.
– Det blev en jättetopp när alla var tvungna att stanna i Sverige. Folk skulle ut i landet och då var det många som upptäckte fördelarna med att hyra bil. Det har hållit i sig även efter pandemin, säger Andreas och förklarar att även beställningar från företag ökar:
– Det är färre och färre företag som väljer att köpa tjänstebil. Det är helt enkelt ingen idé att ha det längre då det är för dyrt. Utan man hyr en bil vid behov istället.
Trots att företaget är nyinflyttade och inte påbörjat någon större marknadsföringskampanj har kunderna redan hittat till de nya lokalerna.
– Det är en jättebra respons. Vi har hamnat helt rätt. Det finns så mycket människor och så mycket företag som rör sig här omkring. Så vi räknar med att varumärket kommer synas ännu bättre, säger anläggningens 22-åriga platschef Karlos Hasani.
Han började på Mabi hyrbilar i samband med praktiken när han studerade på Katedralsskolan för cirka tre år sen. Efter det har Karlos avancerat via ett halvår som platschef under företaget uppstart i Skövde till att ha samma roll i hemstaden Linköping.
– Jag tycker är kul att ta ansvar och leda arbetet framåt. Det har alltid kommit naturligt.
Andreas Grip i sin tur har tidigare bland annat jobbat som butikschef för Lidl och Netto men lockades av hyrbilsfirmans kreativitet.
– De andra kedjorna är ju ganska hårt styrda. Det ska vara på ett visst sätt och du har en liten box att jobba i. Här är vi mindre styrda på det sättet. Vi kan hitta på allt möjligt konstigt och försöker vara lite udda, säger han och exemplifierar med satsning på Porsche-bilar, motorcykeluthyrningen samt ett tätt samarbete med musikfestivalen Bonfire.
– Vi försöker synas och höras lite. Vara den kaxiga lilla utmanaren. Vi är inte så små längre men varumärkesmässigt försöker vi växa ytterligare.
När han blev franchisetagare för cirka fyra år sen var de två anställda som hade ansvar för 17 bilar. Idag rör det sig om mer än 300 bilar och tolv anställda.
Finns det någon risk att det har gått för fort?
– Ja men det är klart man drabbas ju alltid av växtvärk och barnsjukdomar. Det tar alltid tid att sätta rutinerna med mycket ny personal. Sen har det inte varit en period där man fått jobba i lugn och ro, med tanke på Covid och lågkonjukturen.
Men det hårda jobbet har lönat sig och framtidsutsikterna beskriver både Andreas och Karlos som ljusa. I samband med flytten får de större spelrum att expandera verksamheten ytterligare.
– Vi kommer behöva anställa ett par stycken till. Budgetmässigt så har vi räknat med en ganska kraftig uppgång. Tuffa tider är ju tider där det händer saker också. Så vi räknar med att nu förhoppningsvis kommer lite räntesänkningar och det börjar röra på sig på marknaden. Då gäller det bara att vara med på banan när det väl vänder, säger Andreas Grip.