– I Linköping är det en ganska komprimerad stadskärna, men inte så långt till andra områden, så elsparkcyklar passar väldigt bra i staden, säger Sverigechefen för Voi, Eric André.
Han är själv uppvuxen i Linköping och erkänner att just denna lansering är speciell för honom.
– Det ska bli superkul! Jag har sett fram emot det lite extra.
Av nämnda skäl har han god koll på staden och är också högst medveten om den senaste tidens diskussioner kring felparkerade och utslängda elsparkcyklar.
– Vi har varit i kontakt med kommunen innan vi lanserar för att förstå vilka lokala förändringar vi kan göra för att det ska fungera så bra som möjligt, säger Eric André.
Han påpekar att det är ett ständigt jobb med att arbeta förebyggande och att få användarna att parkera rätt. Där är dialog med både användare, andra aktörer och kommunerna av högsta vikt, menar han.
– Vi vet att det finns klagomål och att det parkeras fel ibland. Men vi vet också att det är många som är väldigt positiva. Med det sagt så ska vi lyssna på allt som vi får, positivt som negativt.
Han fortsätter:
– Vi är här för att stanna. Vi investerar i lokala team och har verkligen ambitionen att anpassa oss efter varje stad vi lanserar i.
Efter Qick, Tier och Bird blir nu Voi den fjärde aktören med elsparkcyklar i Linköping. Eric André är inte orolig för att efterfrågan ska vara mättad.
Finns det plats för alla?
– Vi lanserar i de städer där vi ser en efterfrågan och vi har tidigare sett att våra fordon används. Det är det viktiga för oss. Att de fordon vi ställer ut faktiskt används. Annars tar vi upp plats utan att skapa mobilitet och transportalternativ som är användbara.
Till en början kommer företaget ställa ut ungefär 100 elsparkcyklar, för att inom en snar framtid öka till några hundratal.
– Vi lanserar nu och kan med tiden öka eller minska beroende på hur efterfrågan ser ut.
Eric André säger också att man placerar ut sina fordon utifrån var efterfrågan i staden finns.
– Är det till exempel många som vi ser åker från Vasastan till Ryd, då är det möjligt att vi ställer ut fler scootrar i Vasastan och arbetar för att placera ut dem. Vi anpassar oss egentligen efter gatunivå.
Voi är ett svenskgrundat företag som var först i Sverige med elsparkcyklar. Sedan lanseringen i Stockholm 2018, har man expanderat till 60 städer i 11 länder. Linköping blir nu den nionde staden i Sverige med Voi.