– Även om jag själv tycker att jag är påläst och intresserad har jag aldrig varit aktiv politiker och pratar inte om var jag står politiskt. Jag har valt att satsa på näringslivet. Jag har allt fokus på min resa inom Sigma, säger Johan Edlund.
Han är 41 år och sedan 2015 vd för Sigma Technology med kontor i centrala Linköping. Det är ett snabbt växande konsultbolag som levererar mjukvaruutveckling, inbyggda system och digitala lösningar i den lika snabbt växande Sigma-koncernen. Johan Edlund fullkomligt sprutar ur sig siffror som bevis för att det är så:
– Vi ökar hela tiden. Det senaste kvartalet har vi anställt 145 personer, varav 20 i Linköping. Vi omsätter i dag närmare 1,2 miljarder kronor. Tanken är att vi ska upp till 2 miljarder år 2024. Det motsvarar 500–600 nyanställda bara i Sverige.
En av anledningarna till Sigmas framgångar det senaste året är, enligt Johan Edlund, att efterfrågan på digitala lösningar ökat påtagligt under coronapandemin .
– Våra kunders behov ökar mer och mer där. Vi tar marknadsandelar men det är också en bransch som utvecklas hela tiden. Vi har fått 44 nya kunder sedan 1 juli.
Vad gör ni åt dem?
– Allt möjligt. Informationshantering, mjukvaruutveckling, programmerar spel.
För att börja från början, hur var det att växa upp i Åtvidaberg?
– Jag bodde där tills jag var 19 och flyttade tillbaka med familjen 2015. Fördelen med Åtvidaberg är att det är tryggt att bo där. Jag har själv tre barn och det är ett bra samhälle för barn att växa upp i. En del ser kanske det som jobbigt, men jag tycker om den kultur som finns i Åtvidaberg där många känner många och man stannar och pratar med varandra.
Efter gymnasiet på Folkungaskolan i Linköping, värnplikt som plutonbefäl på Kustjägarna i Stockholm, ett par vändor som projektledare inom byggbranschen i Norge, FN-tjänst i Kosovo och en backpacker-sväng till Australien hamnade Johan Edlund i Karlskrona och Blekinge Tekniska Högskola. Där tog han dubbla examen i Projekt och personalledning och ekonomi.
– I den vevan började bemanningsbranschen bli stor. Jag var med och startade en grej som hette Maxkompetens i Karlskrona som jobbade med studentbemanning åt företag. Sigma blev en av mina kunder. Och 2007 fick jag vara med och starta Sigmas kontor i Karlskrona, först som avdelningschef, sedan regionchef, vice vd och 2015 blev jag vd.
I våras slog corona-pandemin till med full kraft. Johan Edlund beskriver situationen inledningsvis som ytterst osäker.
– Vi fick lite panik först. "Vad händer nu? Drar kunderna i bromsen? Ska vi varsla?" Men efter ett par veckor insåg vi att vi kommer att klara det här bra. Vi hade bra kassaflöde och stabila kunder. Vi bestämde oss för att agera och gasa. Vi såg möjligheten att ta marknadsandelar. Och nu i höst, under den andra nedstängningen har det visat sig att vår tajming och strategi var helt rätt. Jag vet ingen i branschen som har en tillväxt som vi de senaste tre månaderna.
Pandemin i sig är förstås inget positivt. Men Johan Edlund har märkt av positiva sidoeffekter.
– Folk blir jättelojala – mot sin firma, mot sina kolleger, mot sina kunder. Det blir Inga större jobbiga diskussioner internt. Vi kan sitta hemma och jobba. 90 procent av våra anställda gör det. Vi har mätt och sett att produktionstakten ökar när folk jobbar hemifrån.
Hur förklarar man det?
– Jag tror att man lägger mycket tid på möten och på det sociala spelet när man sitter på kontor. Men det håller inte på lång sikt att bara jobba hemma. Folk är flockdjur och behöver vara i en grupp. Förutsättningarna är också olika för olika personer. Det är skillnad att sitta ensam i ett stort hus och jobba mot att sitta i en liten lägenhet när man kanske har ett nyfött barn. Jag upplever att personalen nu mer och mer vill komma tillbaka till kontoret och jobba – men inte hundra procent. Det gäller att hitta en mix där. Kanske att man jobbar på kontoret tre dagar i veckan och två dagar hemma.
När ni expanderar skapar ni ständigt nya bolag. Varför? Kan de inte gå in i de redan existerande?
– Vi tror på att det ska vara upp mot 250 personer per bolag för att det inte ska bli för stort. Det ska finnas ett lokalt driv och känsla av att man kan vara med och påverka.
Hur är det med resultatet då?
– Vi kom starkt mot slutet av året och gjorde ett bättre 2020 än 2019. Sigma Technology gör cirka 130 miljoner plus.
Ända från början av din karriär har du varit chef. Är det något du strävat efter?
– Jag gillar det. Jag har alltid haft chefsegenskaper tycker jag själv. Som chef kan du påverka, se människor växa. Friheten är också viktig för mig. Ju högre position du har, desto mer kan du styra din egen vardag.
Vad tycker du själv är dina styrkor som chef?
– Jag tror att jag har ändrat stil genom åren. Det tror jag de flesta gör. Min ledarstil är att avdelningscheferna ska kunna och våga fatta egna snabba beslut. Vi är inte toppstyrda och har inga hierarkier. Ju mer förtroende man ger människor desto bättre går det. Det tror jag är en viktig framgångsfaktor.
– Jag är social, har mycket energi och är extremt tävlingsinriktad. Har vi sagt att vi ska vara nummer ett – då ska vi vara nummer ett. Och har vi – som nu – sagt till våra huvudägare att vi ska öka antalet anställda med 500–700 personer under fyra år, då ska vi också gör det. Nu nådde vi upp till 145 nya bara under förra kvartalet.
Du är "extremt tävlingsinriktad" säger du själv. Hur mycket tid lägger du på jobbet?
– Jag upplever inte själv att jag jobbar så mycket. Men frågar du min familj säger de att jag jobbar hela tiden. Jag kanske jobbar 50 timmar i veckan. Men är man bortrest på möten blir det förstås hela dagar som går.
Kan du koppla bort jobbet när du är ledig?
– Jag har blivit bättre på det med åren. Men det är ett sätt att leva också. Och jag mår bra av att ha jobbet i huvudet. Jag har inga problem med det.
Vad gör du om tio år?
– Då är jag politiker. Haha. Nä, jag bara skojar. Om tio år är jag kvar på ett Sigma som har blivit ännu större.
Man ska ju inte vara alltför länge på samma företag. Har inte du hört det?
– Jag tycker att det är tvärtom. Folk som hoppar vartannat, var tredje år tycker inte jag är bra. Man blir duktig efter 5–10 år i vår bransch. Långsiktigheten är viktig. Jag tror inte på "jumpers". Det är som att det skulle vara bättre på andra sidan – och det är det oftast inte.