Easypark rasar över Dukatens agerande

Anders Bäck, vd för Easypark Sverige, är förbannad över Dukatens agerande. Enligt Anders Bäck vore det enda rimliga att tillåta flera betalningsmöjligheter.

Foto: Peter Jigerstrom

LINKÖPING2015-08-28 16:30

Från siste augusti kommer inte Easyparks betalningsapp att kunna användas på Dukatens markparkeringar. För Easypark innebär det att deras kunder drabbas.

– Vi har företagskunder där vi samlar all deras parkering över hela landet och sen skickar en samlad faktura en gång i månaden. Det kan inte Dukaten göra med sin tjänst, det här gör mig förbannad å våra kunders vägnar, säger Anders Bäck.

Han är ganska uppjagad och har ingen förståelse för Dukatens argument att det skulle krävas en upphandling för att kunna tillåta Easyparks betalningsapp. Enligt Anders Bäck skulle Dukaten kunna skriva en kravlista och alla företag med betalningslösningar som uppfyller kraven skulle kunna tillåtas.

– Vi har inget emot att Dukaten utvecklar en egen betalningstjänst, men det betyder ju inte att alla andra måste bort. Det är som om Dukaten skulle ta fram ett eget betalkort och sen inte tillåta betalning med Visa eller Mastercard, säger han.

Enligt honom borde alla de företag som utvecklat betaltjänster kunna finnas parallellt med Dukatens egen lösning.

– Jönköping är ett sådant exempel, de har tre leverantörer. De har satt en kvalitetsram som alla måste uppfylla.

Easypark är ett norsk-svenskt företag med verksamhet i Norden, Tyskland, Spanien och Italien. Huvudägare är riskkapitalbolaget Verdane Capital.

– Döda inte innovation, för det är det Dukaten gör här. Skapa istället en öppen marknad där man tillåter medborgarna att välja. Vi har inga problem med om de flesta Linköpingsbor skulle välja Dukatens lösning, men nu har Easypark en stor mängd missnöjda kunder som inte förstår vad konflikten är, säger Anders Bäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!