Fyra raka kvartal med minskad försäljning. Sex raka kvartal med minskad lönsamhet. Extremväder och en rekordsvag svensk krona.
Om detta berättar Livsmedelsföretagen i sitt konjunkturbrev för andra kvartalet i år.
I rapporten sägs att samtliga kostnader i dagligvaruhandeln ökade under våren. Det gäller el, transporter och framförallt råvaruinköp. Detta, tillsammans med kundernas minskade köpkraft, anges som orsaker till att livsmedelsföretagen noterade den näst svagaste volymutveckling under indexets 14-åriga historia.
Och när det gäller sommaren har vädret – juli månad var varmast någonsin globalt sett – gjort att hoppet om sjunkande livsmedelspriser skjutits i sank.
"Bränder och torka i södra Europa och torka på försommaren och blöta på sensommaren i Sverige har påverkat utbud och pris på centrala livsmedelsråvaror", enligt Livsmedelsföretagen.
Stefan Öhgren, regionchef för City Gross och butikschef i Tornby, skriver under på den beskrivning branschorganisationen ger:
– Mycket är kopplat till inflationen och kriget i Ukraina. Det, i kombination med leverantörernas prisökningar ger ett större tryck på våra marginaler.
Behöver ni så stora marginaler då? Kan ni inte sänka priserna nu när folk har mindre i plånboken?
– Våra marginaler är inte högre nu än de varit tidigare. Snarare tvärtom. Det debatteras ju mycket nu vems fel att maten blir dyrare. Men jag tror att man lider i alla led, producenter, leverantörer, handlare och kunder. Och det ser ut som att vi kommer att få fortsätta leva med dessa tuffa tider ett tag till innan det ljusnar, säger Öhgren, som uppger att försäljningen inte minskat. Däremot handlar kunderna annorlunda.
– Det har blivit ett större fokus på kampanj- och klippvaror.
Anders Lindblom är vd för Östenssons med butiker i bland annat Motala, Linköping och Norrköping:
– Vi har en extrem period bakom oss. Vi verkar i en lågmarginalbransch och ser hur våra marginaler blivit mindre. Mycket talar för att det blir fortsatt tufft. Världsläget och ränteläget gör att vi tar höjd för ytterligare en jobbig vinter.
Men äta behöver vi. Och handlar mat gör vi fortfarande.
– Det är väl snarare så att vi har sett förändrade konsumtionsmönster hos kunderna med mer prisfokus, säger även Anders Lindblom.
Mer falukorv och mindre hummer?
– Ja, förenklat kan man säga så. Vi märkte det redan när pandemin slog till. Det tog oss lite på sängen då och den utvecklingen har fortsatt.