Dyrt i Linköping, gratis i Stockholm

Linköpings kommun betalar mångmiljonbelopp för att införa hyrcyklar. Stockholms stad får 5 000 elcyklar helt gratis, tack vare ett reklamavtal.

Linköping. Här kostar hyrcyklarna tio miljoner kronor – till att börja med. Rebecka Hovenberg (MP)
samt Gunnar Broman och
Johan Kristiansson från Sankt Kors presenteradesatsningen i förra veckan.

Linköping. Här kostar hyrcyklarna tio miljoner kronor – till att börja med. Rebecka Hovenberg (MP) samt Gunnar Broman och Johan Kristiansson från Sankt Kors presenteradesatsningen i förra veckan.

Foto: Åke Alvin

Linköping2017-09-28 07:30

Stockholms stad tecknade på tisdagen avtal med reklamföretaget JC Decaux. I sju år åtar sig bolaget att hålla med 5 000 elcyklar, inklusive service och reparationer. I gengäld får JC Decaux sälja reklam på 350 reklampelare runtom i staden.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har just cyklat en premiärtur när vi får tag på honom för en kommentar.

– Cykeln kändes bra och vi är nöjda med avtalet. Stockholms stad behöver inte lägga ut en enda krona på det här och vi har fått mer än vi krävde i upphandlingen.

Kravspecifikationen var att den som fick reklamrätten skulle svara för mellan 3 000 och 5 000 cyklar. Elcyklar gav extrapoäng, och JC Decaux vinnande bud innehöll alltså 5 000 sådana.

– Det är en sorts hybridcykel. De stockholmare som är med i systemet – för 270 kronor om året – får ett litet batteri hemskickat. Det får de ladda själva och ta med sig när de ska cykla. Men cyklarna går lika bra att använda utan el, säger Daniel Helldén.

Stockholm har haft ett liknande avtal med ett annat bolag om 1 500 hyrcyklar, utan eldrift, som löper ut nu. Det nya avtalet är alltså betydligt mer fördelaktigt för stockholmarna.

– Värdet av reklamen har ökat, konstaterar Helldén.

I Linköping är läget annorlunda. Här har kommunstyrelsen nyligen beslutat att införa ett hyrsystem med 200 elcyklar. Det kommunala bolaget Sankt Kors får tio miljoner kronor för att investera i cyklar och laddplatser och sedan 2,8 miljoner kronor om året för att sköta systemet. Den sammanlagda kostnaden på 35 miljoner kronor över tio år har fått oppositionen att protestera högljutt.

Varför gör ni inte som i Stockholm, kommunalråd Rebecka Hovenberg (MP)?

– Det var förstås en sak som vi tittade på i förstudien. Men i Linköping har vi redan ett avtal med JC Decaux som går ut 2021, vilket gör det svårt för oss att göra den här typen av upphandlingar innan dess.

I Linköping får JC Decaux sälja reklam på 75 informationstavlor. Motprestationen är att stå för 159 väderskydd (busskurer) med papperskorgar samt fyra toaletter.

Avtalet har förlängts i flera omgångar ända sedan 1990-talet. Enligt Ulf Johansson Lorin, avdelningschef för stadsmiljö på Linköpings kommun, går avtalet nu inte att omförhandla eller förlänga.

– Avtalet är konstruerat så att det upphör 2021 och då ska vi gå ut med en öppen upphandling. Det finns fler företag som kan tillhandahålla de här tjänsterna. Vi har gjort bedömningen att det inte är möjligt att lägga till tjänster med hyrcyklar för en så kort tid.

Rebecka Hovenberg betonar att kostnaden för kommunen med all sannolikhet inte blir så stor som 35 miljoner kronor.

– För det första så använder vi byggbonusen till investeringen på tio miljoner kronor. Det är alltså extrapengar vi får av staten för att vi bygger så mycket. Sedan kommer vi att söka statliga klimatklivspengar för att täcka en del av kostnaden. Dessutom vet vi att det finns företag som är intresserade av att sponsra.

Johan Kristianson, vd för Sankt Kors, instämmer.

– Vi tänker oss olika avtal med sponsorskap, till exempel med företag som vill placera en nod i närheten av sin etablering. Där det finns möjlighet att minska kommunens kostnader ska vi självklart göra det.

Efter 2021 är Kristiansson öppen för ett avtal liknande det som Stockholm stad slutit.

– Vi kan ha en typ av finansiering nu och en annan efter 2021. Jag ser det som högst troligt att det går att få ut mer av ett avtal med JC Decaux eller liknande bolag än vad Linköping får i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!