Dragkamp om kanalens miljoner

100 miljoner kronor får Göta kanal av sin ägare staten. "Jättekul", tycker de flesta. Samtidigt råder delade meningar om var behovet av upprustning är mest akut.

Eftersatt. Göta kanal är i stort behov av renovering. Regeringens miljoner gör så att kanalen kan fortsätta vara öppen.

Eftersatt. Göta kanal är i stort behov av renovering. Regeringens miljoner gör så att kanalen kan fortsätta vara öppen.

Foto: Jeppe Gustafsson

LINKÖPING2015-08-27 21:45

Det var i onsdags som regeringen meddelade att den tänker avsätta 100 miljoner kronor för att reparera den hårt ansatta kanalen inför säsongen 2016.

Anders Donlau, vd i Göta kanalbolag, tog emot beskedet med glädje.

– Det är jättekul, otroligt roligt. En seger för det envisa gnetandet och tjatandet. Nu säkrar vi kanalen för lång tid framöver. Det är ett historiskt beslut och något som måste göras om kanalen ska vara i drift, säger han.

Vd:n berättar att statens miljoner till och med var avgörande för att kanalen inte skulle behöva stänga under tiden bolaget inväntade renoveringspengar.

– Det hade varit förödande, säger Anders Donlau.

Även Motalas kommunalråd Camilla Egberth (S) är positivt inställd till det kommande pengaregnet.

– Det är bra att regeringen tillsätter medel till att renovera kanalen, det behövs verkligen, säger hon.

Så långt allt gott, men när det kommer till hur pengarna ska användas går i stället åsikterna isär.

Enligt Anders Donlau är det visserligen inte klart hur miljonerna ska fördelas geografiskt. Han konstaterar att ungefär 85 procent av summan kommer tillfalla Östergötland och 15 procent Västergötland.

Vd:n uppger att det mest akuta renoveringsbehovet finns på sträckningen Norsholm–Mem samt vid Berg och en mil västerut.

För kommunalrådet Camilla Egberth är det dock självklart att även sträckan vid Motala bör renoveras.

– I dag är det avstängt på vissa delar, vid Lokverkstan. Det är farligt och jag hoppas man ser det som akuta åtgärder. Jag ser att behovet i Motala är väldigt stort, så det måste också vara prioriterat, säger hon.

Men så här säger Anders Donlau om Motalas chanser att få kanalen renoverad för statliga medel:

– Just där har vi inte något så akut och inget är på gång just nu.

Egberth tycker att det är akut vid Lokverkstan, håller du inte med om det?

– Jo, det är akut, men det är en kommunal fråga också. Den kajen och gamla Motala verkstad ägs av kommunen, så det är mer komplicerat. Det är ingenting vi startar själva.

Inte heller var renoveringen ska inledas är i nuläget klart. Arbetet kommer troligtvis att påbörjas på flera av de akuta sträckorna samtidigt, tror vd:n.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!