Detta har Linköpingsborna INTE fattat:

Hjälmen är huvudsaken. Det har INTE Linköpingsborna riktigt fattat. Stans cyklister är bland de sämsta i landet med att använda skyddsutrustningen.

Per Bäckström menar att polisen säkert har annat för sig än att jaga cyklister och bötfälla dem.

Per Bäckström menar att polisen säkert har annat för sig än att jaga cyklister och bötfälla dem.

Foto: Pelle Johansson

Linköping2017-03-20 18:00

NTF har kartlagt cykelhjälmsanvändningen i tio städer runt om i Sverige.

Syftet var att söka svar på frågan varför skillnaderna är så pass stora som statistiken visar.

Resultatet är inte särskilt smickrande för Linköping som ingick i undersökningen.

– Vi tog inte fram några exakta siffror, utan valde att plocka in städerna i tre grupper där den första representerade hög användning och den sista låg, säger Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF Sörmland, Örebro och Östergötland.

– Linköping hamnade tyvärr i den sista.

Tidigare beräkningar har visat att omkring 15 procent av den vuxna befolkningen i Linköping använder cykelhjälm.

Det kan jämföras med Stockholm och Göteborg där motsvarande siffra ligger kring 50 procent.

Lars Nordqvist ger följande förklaring till situationen:

– I storstäderna upplever cyklisterna trafiksituationen som otrygg.

– Därför är man mer benägen att använda cykelhjälm.

– I medelstora städer, typ Linköping, känner sig cyklisterna däremot trygga.

– Det leder tyvärr till att hjälmanvändningen minskar.

Beteende är både ologiskt och logiskt, menar Nordqvist.

Samtidigt påpekar han att en olycka kan inträffa även i den mest lugna trafiksituationen.

Statistik visar nämligen att omkring tre av fyra cyklister som skadas i trafiken gör det i en singelolycka som är helt oberoende av intensitet och andra trafikanter.

Enda sättet att få fler att använda cykelhjälm är att instifta en lag som gäller alla, även vuxna, hävdar Lars Nordqvist.

– I dag är det straffbart för barn och ungdomar upp till 15 år att inte använda hjälm, men den lagen är mer eller mindre tandlös, säger han och påminner om att ingen under 15 år är straffmyndig.

Anna Andersson tillhör den minoritet av vuxna i Linköping som använder hjälm.

– Jag har själv inte råkat ut för någon olycka, men vänner till mig som inte haft hjälm har gjort det och fått en del allvarliga skador, säger hon.

Anna Johansson vill inte se ett hjälmtvång som inkluderar vuxna cyklister.

– Jag tror fler skulle ställa cykeln då och ta bilen istället.

– Dessutom är det obekvämt med hjälm. Man blir svettig och håret ser konstigt ut.

Linnéa Hanson använder inte hjälm, men har inget emot att det instiftas en lag som tvingar vuxna att använda skyddsutrustningen.

– Det blir säkert färre skador då, funderar hon.

Per Bäckström har aldrig använt cykelhjälm.

– Och jag tänker inte börja nu, säger han och småskrattar.

– Det är jag för gammal för.

Han tror heller inte att en lag skulle hjälpa särskilt mycket.

– Polisen har garanterat viktigare saker för sig än att jaga cyklister och bötfälla dem.

Cykelhjälm och säkerhet

2015 dog 17 cyklister i trafiken, 2014 dog 33 cyklister.

Cykelhjälm reducerar huvudskador med 50 procent.

Om alla använde hjälm skulle antalet allvarligt skadade cyklister minska med 10 procent.

Om alla använde hjälm skulle antalet omkomna minska med 25 procent.

Källa: Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!