Hans förråd invaderades av skadedjur – nekas ersättning

När Bo Hentschel drog upp förrådsporten möttes han av ett bohag som förorenats av avföring från möss. Nu kräver han företaget Servistore på 90 000 kronor i ersättning. Företaget säger nej – trots att man sedan länge kände till att mössen härjade i lokalerna.

Bo Hentschel drar ner förrådsporten igen. Han hoppas få rätt till ersättning så att han kan köpa nya möbler.

Bo Hentschel drar ner förrådsporten igen. Han hoppas få rätt till ersättning så att han kan köpa nya möbler.

Foto: Jenny Eriksen

Linköping2022-10-13 05:00

– Jag anförtrodde mitt lösöre åt det här företaget när jag hyrde ett förråd av dem. Det var musbajs och muskiss överallt när jag öppnade förrådet. Det var så äckligt. Inget av det som finns i förrådet går att använda, säger Bo Hentschel.

– Vi driver vårt företag med de bästa intentioner. Men ibland inträffar saker man inte har planerat för. Det är svårt att gardera sig helt mot skadedjur men vi agerar direkt om det händer, säger Ivan Elgstrand, vd för Servistore AB som Hentschel hyrt förrådet av.

De många olika förrådsföretag som etablerat sig i landet de senaste åren hyr ut magasineringsutrymmen till folk som exempelvis är mitt i ett bostadsbyte, flyttar för att plugga och inte får plats med saker, av ekonomiska skäl tvingas byta till mindre bostad, separerar, eller ärver föremål.

Men vilket skydd har man som hyresgäst, när man hyser in värdesaker i ett externt förråd?

undefined
Textilier, madrasser och stoppade möbler blev ett tillhåll för mössen när de väl tagit sig in. Bo Hentschel anser att allt i förrådet tagit skada.

Efter flera månader av utdragna mejlkonversationer, krav från Bo Hentschel och avslag från Servistore och från försäkringsbolag, ska musangreppet nu prövas av Linköpings tingsrätt. Hentschel har valt att stämma Servistore i ett civilrättsligt mål.

– Jag menar att företaget satt i system att inte ersätta hyresgäster som får sina saker förstörda. Det är många som hyr förråd och jag är inte ensam om att råka ut för skador, säger Bo Hentschel.

– Det förekommer väldigt sällan att vi får anspråk riktade mot oss över huvud taget. Vi har aldrig varit med om att en fråga har blivit så här stor, med ett så stort krav på skadestånd, säger Ivan Elgstrand.

Bo Hentschel började hyra förrådet under 2019. I april i år skulle han hämta sakerna och ta med dem till Göteborg där han flyttat till större boende. I förrådet förvarade han bland annat sängar, madrasser, en soffa, en fårskinnsklädd fåtölj med fotpall, en handvävd matta, lampor med tygskärmar, och sängkläder. När han upptäckte angreppet bedömde han att inget i förrådet kunde användas.

När Bo Hentschel nu visar förrådet ligger avföring från möss kvar på föremål därinne, på golvet syns spår av söndertuggade textilier, stoppning i soffans dynor är utspridd, läsfåtöljens fårskinnsklädsel har på flera ställen en intorkad yta av vad som tycks vara urin från möss.

undefined
Lampskärmen är missfärgad av vad som tycks vara urin från möss.

Dagen efter att Bo Hentschel upptäckte skadedjursangreppet anmälde han det till Servistore. Företaget svarade att man den gångna veckan haft företaget Anticimex, som arbetar med skadedjursbekämpning, på plats i anläggningen.

Servistore hade sedan december 2020 anlitat Anticimex för förebyggande åtgärder mot musangrepp. I en skrivelse från företagets försäkringsbolag framgår att ett musangrepp var känt i juni-juli 2021.

Kärnan i konflikten består i att Bo Hentschel anser att Servistore är skyldig till att hans värdesaker har förstörts:

– De visste om problemet med skadedjur men ingen hörde av sig till mig. Jag fick ingen chans att flytta mina saker eller säkra dem på annat sätt. Jag var i anläggningen i juni 2021. Då hade de problem med möss men det fanns inga musfällor utsatta, och inga anslag eller information till hyresgäster, säger Bo Hentschel.

Servistore har 20 förrådsanläggningar runt om i Sverige. På plattformen Trustpilot, där kunder kan betygsätta företags varor och tjänster, skriver många kunder positiva omdömen om Servistore. Men några tar också upp anläggningars problem med skadedjur.

Ett omdöme rör Linköping där en hyresgäst skriver i april 2021: ”Vi förvarade en hel lägenhets möbler, kläder och inredning i anläggningen i Tornby. I vintras upptäckte vi att råttor/möss bodde i förrådet och hade byggt bo i våra möbler och skor, det sprang levande möss som vi såg när vi började dra ut sakerna, jätteäckligt! De hade kissat och bajsat på allting.”

Hyresgästen skriver att de trott att de skulle få ersättning av Servistore men att företaget motsatt sig kravet.

Av några omdömen och svar framgår att Servistore ersatt vissa kunder. I Tornby-fallet svarade Servistore att ärendet var en ”pågående försäkringsfråga” och hänvisade till sitt försäkringsbolag. Corren har inte kunnat kontrollera hur ärendet slutade.

undefined
Företaget som Servistore anlitar för förebyggande skadedjursbekämpning har placerat ut några giftstationer i anläggningen.

Även i Bo Hentschels fall har Servistore hänvisat till försäkringsbolaget då han krävt ersättning. Hentschel kräver 61 600 kronor för föremålen i förrådet och återbetalning av hyra för förrådet med 30 000 kronor.

Hans krav har avslagits. I sitt beslut hänvisar Servistores försäkringsbolag till Jordabalkens kapitel 12, hyreslagen, och skriver att en hyresvärd är skyldig att ersätta skadade saker bara om värden själv har orsakat skadan eller har varit försumlig genom att inte vidta åtgärder. Servistore har skött sina åtaganden, enligt försäkringsbolaget, eftersom företaget anlitat en firma som arbetar med skadedjursbekämpning.

Hyreslagen innehåller dock en annan paragraf som säger att en hyresvärd ska hålla en uthyrd lokal i ”fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet”.

Är ett förråd i fullt brukbart skick, om förrådet invaderas av möss som förstör det som förvaras där?

– Vi tar ett stort ansvar för sådana här problem. När vi fått kännedom så har vi agerat med full kraft och försökt avhjälpa felet, säger Ivan Elgstrand.

I fallet med Hentschels förstörda möbler är en annan hyresgäst vållande, beskriver Ivan Elgstrand; den hyresgästen ställde in ett bohag som var kontaminerat av möss, som spred sig till några förråd. När det blev känt, avlägsnades hyresgästen genast.

Vore det inte rimligt att ni informerar alla hyresgäster när skadedjur finns så att kunder får en chans att packa in eller flytta sina värdesaker?

– Vår bedömning i det här fallet är att det inte har varit nödvändigt. Vi försöker verkligen inte undanhålla någon information. Men vi vill inte heller skapa onödig oro. Vi gör alltid en bedömning tillsammans med Anticimex och kontaktar de kunder som vi uppfattar att det berör, säger Ivan Elgstrand.

Hur vet ni vilka kunder det berör? Det här är ju små djur som kan härja rätt fritt?

– Oftast gör möss inte det. De rör sig inte på det sättet, utan rätt begränsat. Då tar vi kontakt med de kunder som vi bedömer att det berör.

undefined
Bo Hentschel drar ner förrådsporten igen. Han hoppas få rätt till ersättning så att han kan köpa nya möbler.

Förutom stämningen i Linköpings tingsrätt har Bo Hentschel gjort en anmälan mot Servistore till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Ivan Elgstrand säger att Servistore löpande köper förebyggande insatser mot skadedjur.

Gift inte tillåtet privat

Sedan 2019 är det förbjudet för privatpersoner att använda bekämpningsmedel mot möss eller råttor, enligt ett beslut från Kemikalieinspektionen. Professionella utförare får dock använda sådana medel, och kan anlitas av privatpersoner eller företag som inte får stopp på angrepp.

Företaget Anticimex, som arbetar med skadedjursbekämpning, skriver på sin hemsida att tipset till privatpersoner är att försöka hindra möss från att ta sig in i hus, och att bekämpa dem med klassisk slagfälla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!