– Det här är viktigt. Det tar oss vidare och för mig känns det bra att vi kan komma med konkreta lösningar under 2018 så att industrin och våra byggherrar får en tydlig bild över hur kartan kommer att se ut, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).
Beslutet som fattats av Trafikverket må låta en aning byråkratisk och ganska långt från en synbar byggstart, men i praktiken innebär det att många frågor kommer att få ett svar de kommande två åren.
Beslutet handlar formellt om att inleda arbetet med en järnvägsplan genom Linköping.
Detta är en del av den nya järnvägen mot Stockholm – allmänt känd som Ostlänken. Planeringen är ganska långt kommen, men bara till en punkt i höjd med Tallboda.
Nu lossnar det också för den sträcka som ska gå genom Linköping. Einar Schuch som sitter i Trafikverkets ledning förklarar:
– Trafikverket och kommunen var ju inte riktigt överens om hur vi ska skulle dra järnvägen och det var anledningen till att vi pausade från Tallboda och genom Linköping. Men i maj i år bestämde vi oss för att sätta samman en liten grupp för att försöka komma vidare, säger han.
Det är den arbetsgruppen som nu nått ett resultat.
Politikerna i Linköping är eniga om att detta är viktigt, det enda parti som har en avvikande åsikt är Sverigedemokraterna som inte vill bygga någon höghastighetsjärnväg.
Paul Lindvall (M) som styrde kommunen mellan 2006 och 2014 är minst lika nöjd som Kristina Edlund.
– Det här är en stor framgång och det viktigaste är att planen gäller genom hela Linköping. Vi undanröjer de frågetecken som funnits tidigare, säger Paul Lindvall.
En järnvägsplan tar ungefär två år att slutföra. Det innebär att inom dessa två år så måste det ha klarnat om järnvägen ska grävas ner i en tunnel eller inte.
Även bland tjänstemännen i kommunen finns en tydlig glädje över Trafikverkets beslut. Samhällsbyggnadsdirektören Anna Bertilson har ingått i arbetsgruppen.
– Det är ett jätteviktigt steg för Linköping. Man kan tycka vad man vill om formalia, men det här ger en struktur för det arbete som måste göras. Det är fantastiskt, säger hon.
Anna Bertilson ska dock sluta i kommunen och onsdagen var hennes sista arbetsdag i Linköping.
Det måste ändå kännas lite skönt att det inte var i förrgår som du gjorde din sista arbetsdag?
– Haha, jo, det är sant. Men jag tänker komma hit den dag som Ostlänken invigs, även om det finns risk att det blir med rollator, säger hon och skrattar igen.
Enligt Trafikverket ska Ostlänken i sin helhet vara klar mellan år 2033 och 2035. Delar av järnvägen kan dock bli klara tidigare.
För de fastighetsägare som äger mark utmed järnvägen genom Linköping innebär beslutet om en järnvägsplan att de kan se slutet på ett låst läge. Exempelvis har Botrygg hittills fått nej till fortsatt planering utmed Industrigatan.
Även fastighetsägaren Mannersons har velat bygga om i sina fastigheter utmed järnvägen men fått svaret att de måste invänta klarhet i hur järnvägen ska se ut.
Exakt var planeringen av järnvägen slutar är dock inte bestämt, men eftersom Trafikverket tydligt sagt att den ska gå genom hela Linköping kan man anta att det åtminstone handlar om punkt i höjd med Bergsrondellen.
– Vi låser ingen punkt. Vi har sagt att det är "genom Linköping". Den punkten kommer vi så småningom att bestämma mer exakt, säger Einar Schuch.
Den punkten kommer sedan att bli den plats där planeringen av nästa sträcka tar vid. Det handlar då om Götalandsbanan mot Malmö och Göteborg, men den ligger ännu längre in i framtiden än Ostlänken.