Vi träffar dem under ett besök i födelsestaden, där man kan säga att cirkeln nu sluts i och med lanseringen. Båda växte upp i Hjulsbro men flyttade från stan för studier och arbete på andra håll i Sverige och utomlands.
– Jag jobbade på Volvo i Göteborg men hade länge funderat på eget bolag. Det fanns lite olika idéer men jag fastnade för bildelning mellan privatpersoner. Ingen gjorde det på ett bra sätt, och marknaden är jättestor. Så 2018 sa jag upp mig från Volvo och flyttade in i farmors källare i Hjulsbro där jag började skissa, berättar vd:n Carl Törnström.
Även Marcus Thorelius var tillbaka i stan efter att ha drivit start-up-företag i bland annat New York.
– Vi slog inte stort i staterna, men jag lärde mig massor. När jag kom hem frilansade jag som apputvecklare och letade samtidigt efter något nytt att dra igång, berättar han.
Båda sökte sig till Dospace i Linköping, ett slags kontorshotell, där de snart upptäckte sin gemensamma bakgrund.
– Carl berättade om sin idé och att han behövde någon som kunde precis det jag håller på med. Jag kände direkt att jag ville hoppa på, berättar Marcus.
Sagt och gjort.
Förra hösten lanserades ett pilotprojekt i Göteborg och nu blir Linköping nästa stad där man som privatperson kan dela sin bil med andra – utan att behöva träffas för att lämna över nycklarna. Den som vill hyra ut sin bil via Heap får istället en hårdvara installerad så att både bokning och access sker digitalt via en app i mobilen.
– Vi arbetar i partnerskap med verkstäder som kopplar in hårdvaran. Den gör så att personen som hyr enkelt kan låsa upp bilen med Bank-id, förklarar Marcus Thorelius.
– Det finns aktörer på marknaden som gör liknande, men de kräver att man hämtar och lämnar bilnyckeln någonstans. Det slipper man här. För att locka den stora massan krävs att det är enkelt, betonar Carl Törnström.
En annan fördel de ser med sin tjänst är att de, till skillnad från flera andra bildelningsaktörer, inte själva äger bilflottan. Att köpa in bilarna och hantera dem är så att säga outsourcat till bilägaren.
– Och bilägaren tjänar pengar på sin bil genom att hyra ut den. Andra gör det för att få en ökad delningsekonomi i samhället, säger Carl Törnström.
Han berättar vidare att fokus inte enbart kommer att vara på centrala delar av städerna utan att man ser potential även i villa- och kransområden:
– Säg att man bor i ett villaområde med barn och en bil, men köper ännu en för att det behövs ibland. Där kan istället vi vara en utväg. Det är viktigt att dra nytta av befintliga resurser och att det finns hållbara alternativ till bilägande.
– Eller säg att man inte har någon bil och ska till Ica Maxi och handla eller till Smultronstället och äta glass. Målet är att det, om man vill hyra en bil, ska finnas en tillgänglig på gatan där man bor, fortsätter Marcus Thorelius.
Vad säger ni till de som är oroliga att hyra ut en av sina mest värdefulla ägodelar till okända?
– Vi gör en genomlysning på alla som hyr och tar bort de som inte lever upp till våra krav. Då får vi bort högriskpersoner. Alla identifieras också med Bank-id och vi kollar körkort. Dessutom finns inbyggt stöldskydd och GPS-tracking. Ifall något skulle inträffa har kunden också en helförsäkring via tjänsten, förklarar Carl Törnström.
Han är inte orolig att säkerhetsfrågan begränsar affärsidén.
– Rapporter visar att 33 procent av bilägare i städer är öppna för att hyra ut sin bil till andra personer, och det verkar vara i linje med vad vi märker när vi plockar in bilar i vårt nätverk.
Heap har också fått ett tungt namn att nappa på idén i form av Peter Algurén. Algurén, som har en styrelseplats och arbetar operativt i företaget, var tidigare vd för Sunfleet som sysslar just med bildelning.
– Bildelning mellan privatpersoner är intressant då befintliga resurser används mer effektivt, samtidigt som det finns ett närmast obegränsat utbud i tider då parkeringsplatser blir alltmer bristvara och efterfrågan på bildelningstjänster ökar, har Peter Algurén sagt i ett pressmeddelande.
Carl Törnström och Marcus Thorelius tycker sig nu ha förutsättningar att växa ytterligare.
– Vi ser att affären flyger bra och håller på att ta in pengar för att expandera i andra delar av Sverige. Sedan är planen att internationalisera.