– Visionen om en bilfri innerstad ska man ta med en nypa salt, den är varken genomförbar eller önskvärd. Men ända sedan 1950-talet har Linköping, och alla svenska städer, planerats och byggts med bilframkomlighet i fokus. Vad vi vill göra nu är att utjämna villkoren mellan bilar, cyklar, gångtrafikanter och kollektivtrafik.
Det säger Muharrem Demirok (C) som under många år varit högsta ansvariga politiker för stadsutvecklingen i Linköping. I dag sitter han i opposition och är vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Han menar att undersökningen 2010 gav tydligt besked om att Linköpingsborna vill att bilarna ska få mindre utrymme i stadskärnan.
– Den omformning av innerstaden som har skett på senare år har genomförts i nära samarbete med fastighetsägarna och cityhandlarna. Vi har gjort det trevligare för fotgängare med till exempel uppvärmda gator och beläggning av granithällar. Det gjorde att Linköping fick priset Årets stadskärna 2009.
– Nu planerar vi staden utifrån människors behov, inte bilarnas. Men bilarna ska inte bort ur innerstaden, bilen kommer att vara viktig under lång tid framöver, säger Muharrem Demirok.
I likhet med VTI-forskaren Tomas Svensson menar han att man måste hitta en balans så att det fungerar bra att ta sig till innerstaden med bil, samtidigt som man skapar en stadskärna som är trevlig att vara i.
Även om utvecklingen går mot att bilarna ska ta mindre plats i innerstaden så tycker han inte att bilen missgynnas i dagens Linköping. Tillgången till parkeringsplatser är ett ständigt diskussionsämne. Finns det tillräckligt många?
– Det finns få saker som är så väl utredda i Linköping som tillgången på parkeringsplatser. Med stöd av tre undersökningar vågar jag påstå att det finns tillräckligt med parkeringsplatser i Linköping i dag. Det är bara parkeringshuset Baggen som är fullt ibland.
– Antalet parkeringsplatser har inte minskat, och nu kommer de att bli fler. Det blir färre platser på Eddan, men fler på Akilles. Sammantaget blir det en ökning, även om parkeringsplatserna på Akilles ligger lite längre bort, fortsätter Muharrem Demirok.
– De som klagar på att finns för få parkeringsplatser gör ofta ett tankefel. De glömmer de 20 gånger de hittade en parkeringsplats direkt och minns bara den där gången de fick leta för att hitta någon.