Det säger Markus Finér, ansvarig för it-avdelning på Securitas Direct. Han har skapat ett digitalt system för att samla upp de idéer om förbättringar eller innovationer på jobbet som alla medarbetare kommer på. Den traditionella förslagslådans tid är förbi, enligt Markus Finérs uppfattning. Därför har han ersatt den dammiga lådan med en enkel digital ”facebook-liknande” lösning och tillsammans med en grupp programmerare utvecklat ett arbetssätt hur man arbetar vidare med personalens idéer och innovationer.
I den digitala idélådan kan all personal enkelt skriva sina förslag när som helst och alla andra ser dem. När till exempel en medarbetare föreslog vissa nya funktioner på en optisk "besöksräknare" gillades det och kommenterades vidare av flera. Vid det tillfället utvecklades den nylanserade besöksräknare som kommer att kunna kopplas till kundens kassa på en butik så att kunden/företaget ska kunna analysera förhållanden mellan antalet besökare och inköp under en viss tid på dagen.
Markus Finér anser dock att systemet bara är ett delverktyg och för att kunna ta hand om medarbetares idéer och initiativ krävdes mer. Han ville arbeta med det på ett systematiskt och seriöst sätt. Och förverkliga åtminstone några av dem. Därför var ett samarbete med Crearum, ett företag vars affärsidé är att hjälpa sina kunder med just detta, oerhört viktigt.
– Vi sex i vår innovationgrupp och alla idégivare samt de medarebetare som kommenterat ideér krunchar tillsammans en gång i månaden när vi diskuterar vidare olika förslag, berättar han.
”Krunch” är en förkortning för kreativ lunch när de idéaktiva personerna för den månaden samlas, äter, diskuterar, har roligt och driver förslag vidare mot en möjlig konkret åtgärd eller innovation. Två gånger om året har företaget samlingen Idé Boot Camp där åtta medarbetare under festliga former får jobba med idéutveckling i två dagar.
– Det här arbetet skapar både glädje och engagemang, särskilt bland våra yngre it-vana medarbetare. Personalen känner sig mer uppskattad och mer lyssnad vilket leder till större motivation som i slutändan ger bättre lönsamhet, säger Jan Lockner, företagets vd.
Visst ger innovationsarbetet konkreta underlag till deras nya prylar, nya sätt att jobba och effektivisering. Men han är särskilt stolt över att det fördjupar gemenskapen.
– Vi jobbar för att få med oss alla delar och bygger en kultur av kreativitet och innovation. Men det är också viktigt att styra processen mot affärsmål och här ligger en annan utmaning. En idé blir en innovation när den används, säger Jan Lockner.