"Det är ett stort problem"

I helgen väntas högsommarvärme och många kanske lockas till årets första dopp. Men att kunna simma är ingen självklarhet, trots att det finns reglerat i skolans kunskapskrav. Vi har undersökt läget i Linköpings kommun.

Foto: Mikael Svensson

Linköping2014-05-24 21:15

Den senaste rapporten om simkunnighet som Skolverket presenterade 2010 visade bristande simkunskaper hos 7 800 barn. Det motsvarar 8,3 procent av alla elever. De nationella kunskapskraven gäller från sjätte klass och går ut på att kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg. Eva Torenfält Karlsson är sakkunnig på Linköpings utbildningskontor och är insatt i hur simkunnigheten ser ut i kommunen.

– År 2011 gjorde vi en kort utredning bland alla grundskolor i Linköping. Den visade att 90 procent av alla elever uppfyllde målen för årskurs fem. Totalt var det 125 barn som inte uppfyllde kraven och ungefär 400 barn som behövde extra simundevisning.

Rädsla för vatten och en viss kulturell kontext är de mest framträdande anledningarna till bristande simkunskaper. Stefan Erson är statistiker på Skolverket och var ansvarig för rapporten 2010. Han understryker vikten av att tidigt börja med simträning för att få vattenvana.

– Det gäller särskilt för barn från andra kulturer där man normalt sett inte har någon simträning. Det är viktigt att skolorna faktiskt får de verktyg de behöver för att klara av att uppfylla målen, säger Stefan Erson.Klas Lind är sakkunnig på utbildningskontoret i Linköping och berättar att det finns ekonomiska medel för skolor som inte klarar målen samt att samordning sker mellan olika skolor. Under sommaren har även extra resurser satts av till skolor ibland annat Ryd, Skäggetorp och Berga. Barn- och ungdomsnämnden ger även via fonder bidrag till olika simföreningar.

I Linköpings sim- och sporthall var det i veckan premiär för vårens intensivsimskola med Linköping allmänna simsällskap, Lass. Eva Svantesson är simlärare och hon håller med om att många barn ofta är väldigt rädda för vatten

– Det är ett stort problem. Om barnen inte når upp till kunskapskraven i årskurs sex så blir de ju hel enkelt underkända i idrott.Anna Eriksson är en av föräldrarna som har valt att satsa på extra simundervisning till sin dotter Ella.

– Som förälder är det ditt ansvar att se till att dina barn får tillräckliga simkunskaper. Ella har gått på simskola ända sedan babysim, men hon har tappat mycket det senaste året när hon inte har tränat. Den här intensivkursen är perfekt för att få in vattenvanan inför sommaren.

Intensivsimskolan pågår i åtta dagar och varje grupp består av max tio barn. De får lära sig både bröstsim, crawl och ryggsim men för många barn är målet primärt att kunna känna en trygghet i vattnet. Ella har blivit "lite" kompis med vattnet.

– Det kan vara lite läskigt ibland. Men det är roligt också! Crawl bakåt är det roligaste. Och så är det kul för det är många i klassen som går.

Anette Ahlström fanns också i Linköpings simhall under premiären av vårens intensivsimskola den 19 maj. Hennes son Felix är nio år och går på Ekängsskolan. Anette Ahlström berättar att han inte klarade simprovet på 50 meter och att han är rädd för vatten. Hon tycker att upplägget för intensivsimskolan är bra och att det gör det lättare att göra framsteg än enbart med simundervisningen i den vanliga skolan.

– Där är det inte tal om någon simundervisning alls egentligen, den ligger sex kilometer från simhallen så eleverna får väldigt sällan åka dit. Det blir ju en kostnadsfråga eftersom skolan måste hyra en buss för att slussa eleverna dit.

På Ekängsskolan i Linköping börjar man med simundervisningen i årskurs två. Dock bedrivs ingen organiserad simundervisning utan klassen åker en gång per termin till simhallen. Vid dessa tillfällen fångar man snabbt upp de eleverna som behöver extra stöd, säger Mia Jonasson, rektor vid Ekängsskolan. De senaste åren har man på Ekängsskolan haft ett fåtal elever som fått extra stöd. Mia Jonasson menar att de vanligaste orsakerna till bristande simkunskaper är vattenrädsla eller att man inte är uppväxt med en tradition av att simma.

– Då kan det lätt bli så att man sjukanmäler sig när man vet att klassen ska iväg. Eller att man helt enkelt råkar vara sjuk vid upprepade tillfällen när vi åker till simhallen.

På Ekängsskolan menar man att skolans simundervisning ska vara ett komplement till annan simträning. Skolan kan i enskilda fall betala för simundervisning för elever som behöver extra träning. Anna Eriksson med dottern Ella ser problem med att alla inte har råd att bekosta simträningen själva.

– Det är klart att det är väldigt tråkigt när det blir en kostnadsfråga. För oss innebär den här simskolan en trygghet inför sommaren, det är trist att alla inte har samma möjlighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!