Det är Zebastian Andersson, Ella Eriksson, Felizia Egnell och Jacob Berggren som står bakom initiativet. Ungdomarna läser sitt sista år inom ekonomi på Folkungaskolan. På knappt ett år har de jobbat fram en färdig produkt – från idé till verklighet – och nu står de framför målgruppen och visar upp resultatet.
– Det finns så mycket att skriva om, men den här är i sin samtid. Idag ser vi hur böcker byts ut mot skärmar bland barn och föräldrar och det är en utveckling som vi tycker är väldigt tråkig. Nu måste vi gå tillbaka ett kapitel och göra det som vi vet fungerar för barns läsutveckling, nämligen att läsa böcker, säger företagarna.
Temat, handlingen och manuset i "Billy och Miljöhjälten" har eleverna själva skrivit, medan vännen Ludvig Holmertz har gjort illustrationerna.
Vi träffar ungdomarna på Lillgårdsskolans skolbibliotek. De ska dela ut 50 exemplar som Stångebro AB har köpt. Att böckerna delas ut på skolan var Stångebro byggs förtjänst. Vd:n Benny Valtersson nappade när han blev kontaktad av UF-företaget.
– Eftersom vi arbetar mycket med hållbarhet ville vi stötta ungdomarna, säger han.
På plats närvarar också några barn från årskurs fem. Boken är från början tänkt för yngre barn mellan 3 och 7 år, men de större eleverna ska läsa för förskolebarnen under vårens fadderträffar.
– Eftersom eleverna i årskurs fem har arbetat mycket med hållbarhet och exempelvis gjort egna krönikor om ämnet har de goda kunskaper om vad hållbarhet faktiskt innebär, säger bibliotekarien Sofia Lindberg.
“Glöm nu inte att lampan din släcka, annars kommer inte energin att räcka”, läste en elev upp för gruppen.
– Det är lite likt Bamse, att man ska vara snäll och inte bråka, men i den här boken ska man ta hand om miljön, säger en av eleverna på Lillgårdsskolan.
Vad är nästa steg för ert UF-företag?
– Vi vill att fler skolor och förskolor ska bidra till att utbilda barn om miljö och hållbarhet med vår barnbok. Vi skulle också vilja att lokala bokhandlare ska sälja vår barnbok. Att översätta boken till fler språk är något som vi varit inne på men vi måste först se ifall det finns ett behov till det.
I mars ska Next Generation tävla på UF-mässan för årets företag inom kategorierna ekologisk hållbarhet och social hållbarhet. UF-företagets försäljningsansvarig Jacob Berggren hoppas på att bli årets säljare.