Deras stora mål: "Vi ska bli störst"

Mio ska bygga ett nytt varuhus i Linköping. Möbelkedjans vd, Björn Lindblad, säger att företaget har som mål att bli större än Ikea på att sälja möbler i Sverige.

Björn Lindblad är vd för Mio.

Björn Lindblad är vd för Mio.

Foto: Mio

Linköping2018-11-24 11:00

I veckan kom två motstridiga nyheter om möbelbranschen i Linköping: Företaget Möbelnytt i Linköping AB, som drivit butiken EM home i Tornby, försattes i konkurs på egen begäran. Samtidigt meddelade Ols Möbler AB att man planerar att öppna ett nytt Mio-varuhus i Tornby i början av 2020. Hur hänger detta ihop?

Vi frågade Björn Lindblad som är vd för möbelkedjan Mio, med 72 varuhus i landet och en omsättning på cirka 6 miljarder kronor. Han menar att möbelbranschen är inne i omställningsfas där de dominerande aktörerna kommer att bli större på bekostnad av mindre aktörer.

– Om man tittar på andra branscher så brukar de tre stora aktörerna tillsammans ha omkring 75 procent av den totala marknaden. Sedan finns det alltid utrymme för mer nischade aktörer som kan ha en smalare kundgrupp. Intersport, Stadium och XXL eller Mediamarkt, Elgiganten och Netonnet tar 75 procent av marknaden. Men vår bransch är mer fragmentiserad. Ikea, Jysk och Mio har ungefär 50 procent av marknaden.

Björn Lindblad räknar med att Mio kommer att fortsätta växa och ta marknadsandelar:

– Det vi ser framåt är att de stora kommer att bli större, för det krävs stora investeringar. Att bygga ett nytt varuhus i Linköping eller att byta en webbplattform är inga små investeringar. Ska man klara det här måste man ha en stor volym. Det är tråkigt och tufft för butiker som inte klarar konkurrensen, som EM i Linköping. Men det är en effekt av det som vi trodde skulle ske i branschen, att de stora kommer att bli större.

En faktor som påverkar möbelbranschen är den ökade försäljningen på nätet. Möbelbranschen har varit sen att hänga på trenden.

– Vi ligger lite senare än andra branscher när det handlar om försäljning via nätet. Det hänger samman med att vi har stora produkter till relativt lågt värde. Det är mycket enklare att skicka magnecyl eller skor än att skicka en stor, otymplig soffa. Vår bedömning är att vår bransch är en av de branscher där det kommer att vara viktigast att ha fysiska butiker i kombination med en inspirerande hemsida.

För Mio har nätförsäljningen dock blivit allt viktigare:

– De senaste tolv månaderna har vi sålt för 400 miljoner kronor på nätet. Det är inte så många kedjor som kommit upp i den volymen. Vi tror mycket på den här kombinationen. Vi har tio miljoner besökare i våra varuhus, men vi har 30 miljoner besökare på vår hemsida. I andra branscher brukar det vara tvärtom, att man har tre besökare i varuhuset och en på nätet.

Inom fem år räknar Björn Lindblad med att de tre stora aktörerna på den svenska möbelmarknaden kommer att ha en marknadsandel på 75 procent. Mios vd sticker ut hakan:

– Vi ska vara störst på möbler i Sverige år 2022. I möbler ingår för oss matplats, sovrum och vardagsrum. 2013 blev vi störst i Sverige på soffor och 2017 blev vi störst i Sverige på sängar. Därför är det realistiskt att bli störst på möbler 2022.

– 2022 ska vi ha en försäljning på 8 miljarder kronor och vi ska vara störst i landet på möbler. Och då krävs att vi gör de här investeringarna som i Linköping.

Att Ols Möbler, som i dag har en butik på Industrigatan, väljer att flytta till Tornby – där Ikea finns sedan länge – är ingen slump. Butiken blir en av Mios tio största butiker i landet.

– Läget är jätteviktigt för att öka vår tillgänglighet. Att det finns mycket handel i området är bara positivt, säger Björn Lindblad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!