Deras stenar säljer som smör

Företaget Stilkompaniet säljer armband till män runtom i världen. Nu drömmer de om att snart kunna livnära sig på försäljningen.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2016-05-01 14:00

Det hela började sommaren 2014 då fyra Linköpingsbördiga killar ville komplettera sin garderob med den senaste trenden; stenarmband. De sökte på nätet, men upptäckte snart att accessoarerna var mycket dyrare än vad de, som vid den tiden var studenter, kände att de hade råd med.

– Vi började tänka att det här borde man kunna producera själv istället, säger Erik Åshäll, marknadschef för Stilkompaniet.

En idé var född. Killarna sökte upp olika leverantörer och beställde hem prover.

– Vi tittade runt en hel del. Mycket av det höll inte kvalitetsmässigt och vissa fick vi mer eller mindre slänga direkt, men till slut lyckades vi arbeta fram och designa flera modeller som höll en bra standard, säger Erik Åshäll.

En kort tid senare, i början av hösten 2014, öppnade de sin webbshop och på den vägen är det. Redan efter tre dagar fick de sin första beställning från utlandet, en kille i Sydkorea ville köpa armband. Nu kommer runt hälften av deras beställningar från andra länder och de skickar försändelser till de mest avlägsna av platser. Det tog dock ett tag innan allt föll på plats. Till en början skickade de till exempel inte varorna i egna förpackningar utan använde postens gröna paket.

– Vi höftade en hel del, men det löste sig. Ingen av oss har egentligen jobbat med business sedan tidigare, utan vi är mer eller mindre färskingar allihop, säger Erik Åshäll.

Nu säljs deras armband bland annat på NK och Åhléns city i Stockholm.

– Första gången jag gick dit och såg hur de låg där, det blev lite surrealistiskt. Det hade vi kanske aldrig tänkt, men det är ett kreativt utlopp och det är väldigt roligt.

En anledning till att företaget tuffar på kan vara att flera kända profiler bär, och indirekt sprider reklam för, deras produkter på olika sociala plattformer. Till exempel bär landslagsspelarna Oscar Hiljemark och Alexander Milosevic deras armband. Mycket publicitet får de även från ambassadörer på Instagram, en av dem är den franska modekillen Louis-Nicolas Darbon.

– Honom hittade vi innan han blev stor där. Han bär fortfarande våra armband även om han blir pumpad med mängder av produkter, så det är kul, säger Erik.

Att just stenarmband, en trend som kan härledas från framförallt välklädda italienska män, blivit så populära tror Erik beror på att det är en av få accessoarer som kan ses som socialt accepterat för män att bära.

– Jag tror att det är ganska svårt, den enda accessoar en kille kan ha är väl egentligen klockan, men då är det bra med ett armband till. Det är på något sätt enkelt och maskulint, dessutom är det något som man kan ha både till badbyxor och kavaj, det passar till allt.

Att de lyckats så pass bra och att det fortfarande går framåt, bland annat ökade företagets försäljning med 56 procent årets första kvartal jämfört med året innan, tror Erik beror på tajming.

– Vi såg en lucka. Nu börjar det bli större här också, det är självklart inte på grund av oss, men det börjar komma. Det börjar bli poppis på Insta i Sverige och Skandinavien nu, det mesta kommer ju lite senare hit.

Nästa steg blir att lansera en kollektion med armband för tjejer.

– Det blir en väldig utmaning. Innan har vi gått mycket på vad vi själva skulle vilja bära och vår magkänsla, det blir svårt här eftersom vi inte är tjejer. Det blir mycket research som jag tror kan bli kul, men i slutänden kommer vi nog gå på magkänslan i alla fall.

Det blir många långa kvällar och nätter för Erik och hans kollegor då det är den tiden som blir över efter att de kommit hem från sina andra jobb. Förhoppningen är dock att de inom kort ska kunna jobba heltid med företaget.

– Förhoppningsvis blir det snart, nu blir det inte mycket fritid, säger Erik och ler.

Fakta om Stilkompaniet

Specialiserar sig på armband för män, på gång är dock en kollektion för kvinnor.

Består av Erik Åshäll (marknadschef), Martin Andersson (Vd), Fredrik Hagman (försäljningschef), Liban Ibrahim (ekonomichef) och det nyaste tillskottet André Lago (e-handelschef).

Företaget hade en tillväxtökning på 56 procent det första kvartalet 2016.

Under 2015 hade företaget en omsättning på 650 000 kronor. De räknar med det dubbla under 2016.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om