Från hemmakontoret i Vasastan i Linköping, i tätt samarbete med kollegorna, har Fredrik Präntare fått den pixlade underjordsvärlden i Core Keeper att ta form. Äventyrsspelet som han och de övriga på spelutvecklingsbolaget Pugstorm har skapat har på kort tid omfamnats av mängder av spelare.
– Folk bygger helt galna grejer, säger Fredrik Präntare förtjust.
Spelet har ett retrostuk, Fredrik Präntare jämför det med Supernintendo och Minecraft – ett överlevnadsspel i en oändlig spelvärld med stor frihet i vad man kan göra. Ett enkelt koncept låter det som – men också ett koncept som gjort spelet till det mest sålda Linköpingsspelet någonsin, och även ett av de mest sålda svenska spelen i år, enligt Fredrik Präntare. Betydelsen för den lilla Linköpingsbaserade spelutvecklingsstudion med ett team på sex personer är stor. Nu ska de nämligen skala upp – något som blivit möjligt tack vare spelet.
– Nu ska vi rekrytera, målet är att vi ska bli dubbelt så många i år, säger Fredrik Präntare.
Och samtidigt fortsätter arbetet med Core Keeper. Versionen som gjordes tillgänglig för tre månader sedan, och som alltså hittills sålts en miljon gånger, är inte den slutgiltiga versionen. Man har låtit spelet testas medan det fortfarande är under utveckling och planen är att fortsätta uppdatera det. Även efter att det har släppts officiellt.
– Det här är inget som tar slut, vi kan hålla på med det i tio år till, säger Fredrik Präntare och förklarar fördelen med just det här – de som spelar blir inte heller färdiga med spelet, utan kommer fortsätta spela i takt med att det förändras och byggs ut.
Ett lite annorlunda sätt att arbeta alltså, menar han. Och dessutom finns en annan funktion inbyggd i spelets design som han också tror har varit en stor fördel – nämligen att speldesignen bygger på att bjuda in andra, spelet kan delas med fler.
Fredrik Präntare har utvecklat spel i många år nu. Han säger att han gjort många misslyckanden och ofta hamnat i återvändsgränder och är därför inte jätteförvånad över att det här spelet gått så bra – han vet att de har en genomtänkt idé.
Och drivet för att fortsätta utveckla spel är fortfarande starkt.
– Det finns så mycket nytt att testa – med spel finns det så mycket som aldrig har gjorts.