– Jag får ofta frågan om jag har något mål med verksamheten. Men det har jag inte. Delmål, kanske, men jag vill bara se hur stort det kan bli, säger Johan Zollner.
Vi sitter i de helt nyrenoverade lokalerna på Gillbergagatan i Tornby. Profilservice arbetar med så kallade profilkläder och profilprodukter, med tryckta varumärken på. Och Nordic souvenir är en stor grossist för souvenirer. I dag omsätter de båda bolagen cirka 52 miljoner kronor och de har 31 anställda.
Det stora rummet utanför de inglasade kontoren ser ut som en butik. Varorna står uppradade: Glas från Kosta Boda. Träkonst från Kanevad. Jackor, kepsar, pennor, tröjor, powerbanks till att ladda telefoner med. Och så souvenirerna anpassade för nordiska länder. Det är lite fascinerande att souvenirer man kan hitta överallt, har en liten koppling till Linköping!
– Nordic souvenir var vår pappas företag som vi har tagit över. Han började jobba där själv och blev sedan ägare. I dag bor han utomlands. Företaget har legat i Åre men nu har vi främst lagerverksamhet där, berättar Johan Zollner.
Där i den stora skidorten har bröderna också sina första minnen av försäljning. De fick ett överblivet parti med köksredskap, som träslevar, och gav sig ut för att knacka dörr med lasten i en pulka.
– Man lär sig väldigt mycket på att träffa människor och sälja saker. Man får avsluta många affärer, säger Adam Zollner.
... och kommer att tänka på ett senare tillfälle, i tonåren, när de reste till Stockholm för att sälja svenska flaggor på den nyinstiftade nationaldagen, 6 juni:
– 20 kronor styck för en handflagga med skaft. Det blev en succé och vi var i Stockholm flera år i rad. Man är ändå ganska utsatt så där när man ska springa fram till folk och sälja. Har man gjort det några gånger så är man inte rädd för möten på ett kontor eller i telefon senare i livet, säger han.
För det har blivit några sådana. När bröderna startade Profilservice 2010 var det inte helt lätt att få kunderna att förstå varför de skulle handla från just dem.
– Det blir många nej i början. Eller att man får stå och vänta utanför någon dörr, vänta på att de ska ha tid för dig.
Men verksamheten växte. De flyttade till större lokaler på Vasavägen och de anställde.
– Det var en väldigt speciell känsla. Att vi kunde åka på en mässa och att verksamheten fortsatte hemma, berättar Adam Zollner.
En del av framgångarna kommer från Kina. Med profilerade produkter menas produkter som man sätter sin logga på. Enligt Johan och Adam Zollner är profilvarubranschen i Sverige ganska konservativ. Företagen stannar vid sin leverantör som har sin importör.
– När vi började importera själva, direkt från fabrikerna i Kina, så var det inte helt populärt i branschen. Vi hade ju kapat ett led. Och dessutom kunde vi anpassa produkterna redan vid produktionen. Annars är det vanligt att man beställer till exempel ett parti vita pennor från Kina för att sedan trycka på märket här i Sverige, säger Johan Zollner.
Adam ansvarar för Profilservice, och Johan för Nordic souvenir. Men de äger och driver bolagen tillsammans. En sak har de lärt sig: Att aldrig sitta still.
– Det händer saker hela tiden. Vi vill inte sälja profilprylar som bara blir liggande. Vi vill att de används. Ena stunden är det USB-minnen som gäller. Och i nästa stund är det powerbanks. Kunderna frågar alltid vad nästa inne-grej blir. Och det är därför vi åker på mässor eller till producenterna i Kina för att ha koll, säger Johan.
Namnet Zollner kommer från deras farfar, som kom från Tyskland till Sverige för att arbeta efter kriget.
– Vi får ofta frågan om vi kan tyska, när vi är på affärsresor i Tyskland. Men det brukar stanna där, skrattar Adam.
Att vara bröder på jobbet har aldrig stört dem. Snarare tvärtom.
– Man kan vara mycket mer öppen mot en bror. Vi berättar vad vi tycker och vi kan fråga varandra om något inte fungerar, till exempel om varför en affär inte gått bra, säger Adam Zollner.