Deras farkoster kan rädda försvunna ubåten

Linköpingsföretaget Ocean Robotics tillverkar undervattensrobotar som skulle kunna delta vid en räddningsaktion av den försvunna ubåten vid Titanic. Men att hitta ubåten är svårt. "Det är som att hitta en nål i en jättestor höstack", säger Niklas Wänström, vd för Ocean Robotics.

Niklas Wänström är vd för Ocean robotics International i Linköping. Deras robotfarkoster kan användas vid en eventuell räddning av den försvunna turistubåten vid Titanic.

Niklas Wänström är vd för Ocean robotics International i Linköping. Deras robotfarkoster kan användas vid en eventuell räddning av den försvunna turistubåten vid Titanic.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-06-21 17:26

Det var i söndags morse som turistubåten Titan försvann försvann när den skulle dyka ned till fartyget Titanics vrak. Nu befaras ubåten vara någonstans på botten. Linköpingsföretaget Ocean Robotics tillverkar robotubåtar som skulle kunna delta vid en räddningsaktion. Men att hitta farkosten är svårt. Platsen där den försvunnit är kuperad och vrakrester från Titanic ligger utspridda över botten.

– Första tanken är att det är väldigt djupt och att det är riskfyllt att dyka på de djupen med bemannade farkoster. Att något sånt här händer är tyvärr inte konstigt, säger Niklas Wänström, vd för Ocean Robotics, och fortsätter:

– En ubåt simmar ju fritt. Att bara ta sig upp till ytan och ner till de här djupen är svårt och det är lätt hänt att man hamnar där man inte har tänkt sig på grund av strömmar och annat.

undefined
Niklas Wänström om ubåten: "Att bara ta sig upp till ytan och ner till de här djupen är svårt och det är lätt hänt att man hamnar där man inte har tänkt sig på grund av strömmar och annat."

Ombord på den lilla ubåten finns fem personer, en av dem är den man som ligger bakom Titanicutställningen i Linköping. Ubåten ska vara ungefär 6,5 meter och styras med en tv-spelskontroll, enligt källor till BBC.

– Alla ubåtar som opererar på de här djupen är specialbyggda saker, så man kan egentligen inte säga något om hur deras maskin har sett ut.

undefined
"Det blir en utmaning att få dit utrustning under den här tidspressen som man har. Det är inte alltid så lätt eftersom det är väldigt specifik utrustning som kan klara av att ta sig ner till de här djupen", säger Niklas Wänström om möjligheterna till en räddningsaktion.

En resa ner till vraket ska i normalfall ta fyra timmar. Nu har ubåten varit förvunnen i snart 60 timmar och risken att syret tar slut är stor. Samtidigt befaras ubåten finnas 4 000 meter ner i havet. Ocean Robotics undervattensrobotar kan nå så långt som 6 000 meter ner. 

– Våra undervattensrobotar hade kunnat delta i en räddningsaktion. För att få upp ubåten kommer man förmodligen att fästa en räddningslina på ubåten med hjälp av en annan farkost. Det brukar alltid finnas specifika fästen på sådana här ubåtar för att kunna dra upp dem om det skulle behövas, säger Niklas Wänström.

Vilka utmaningar ser du med det här?

– Att söka i ett jättestort hav är som att hitta en nål i en jättestor höstack, eftersom det är så oerhörda ytor som det är frågan om. Sen tror jag att det blir en utmaning att få dit utrustning under den här tidspressen som man har. Det är inte alltid så lätt eftersom det är väldigt specifik utrustning som kan klara av att ta sig ner till de här djupen, säger Niklas Wänström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!