Den allra första Saabbilen utvecklades i Linköping

När andra världskriget närmade sig sitt slut skapade den annalkande freden oro i Linköping. Staden var beroende såväl av försvaret som av försvarsindustrin.

Vid en pressvisning på Saabs tjänstemannamäss här i Linköping visades den 10 juni 1947 Saab upp sin nya bil. Det var vd Ragnar Wahrgren som uppmanade två Saabanställda damer att låta täckelset falla.

Vid en pressvisning på Saabs tjänstemannamäss här i Linköping visades den 10 juni 1947 Saab upp sin nya bil. Det var vd Ragnar Wahrgren som uppmanade två Saabanställda damer att låta täckelset falla.

Foto: Saabs veteranklubb

Linköping2022-09-17 11:00

Vår stad

Freden förmodades minska efterfrågan på militära flygplan varför Saab sökte efter alternativ produktion. Företagets kvalificerade personal och tekniska utrustning gjorde att ledningen beslöt satsa på civila flygplan och personbilar. Att tyska men även andra europeiska bilfabriker låg i ruiner gjorde att Saabs ledning bedömde möjligheterna att sälja bilar såväl i Sverige som i Europa som goda. 

1944 beslöt Saabs styrelse att utreda möjligheterna att bygga, som vice vd Sven Otterbeck formulerade det, en opretentiös och billig bil. Det var på företagets konstruktionsavdelning, som låg i Linköping, som den första Saab-bilen utvecklades. 

Till projektledare utsågs ingenjören Gunnar Ljungström, som sedan 1939 bodde i Linköping och arbetade på Saab. Hans mål var att skapa en aerodynamisk, lätt, framhjulsdriven, säker och tidlös bil.

”Det gällde att bryta mot alla konventionella regler och att göra radikala formförändringar” berättade Ljungström 1952 för Svenska Dagbladet. Målet var att bilen skulle ha 25 procent högre motorstyrka och skapa 50 procent mindre luftmotstånd än förkrigstidens framgångsrika tyska DKW-bilar. Ljungström formulerade dessutom ett eget krav: Hans ”svärmor skulle kunna stiga in och ut i baksätet”.

Under utvecklingsarbetet köpte Saab, enligt ingenjören Gunnar Larsson, en Citroënkaross på Begagnade bildelars upplag i Råberga. För att se hur fogarna i en självbärande kaross utförts plockade ingenjörerna isär den.

Tecknaren Sixten Sason fick i uppdrag att formge bilen, medan ingenjören Rolf Mellde gavs ansvaret att konstruera tvåtaktsmotorn. Tillsammans med Ljungström räknas de båda som huvudansvariga för första Saabens tillkomst. Alla tre bodde under utvecklingsarbetet i Linköping.

"En bil som är före sin tid" var Correns rubrik när Saab den 10 juni 1947 presenterades. Lovprisningen fortsatte, hög toppfart och sensationella väghållningsegenskaper. Corren skrev att bilmarknaden skulle få ett synnerligen förnämligt tillskott. 

Att bilen utvecklas av en flygplansindustri tydliggjordes av att karossen utprovats i en vindtunnel. Saaben var världens första bil med helt slätt underrede. 

Beslutet att starta serietillverkning av Saabs bilar togs i bolagsstyrelsen den 27 februari 1947. Det var på dagen åtta år efter beslutet att de båda flygplanstillverkarna ASJA i Linköping och Saab i Trollhättan skulle fusionera. I början av 1950 lanserades Saab 92 på marknaden.    

Tack Hans Kampf

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!