– Att säga stopp till biltrafiken är fel väg att gå, vi ska inte förbjuda bilarna i stan. Men jag är övertygad om att vi kommer få ner antalet bilresor framöver, säger Muharrem Demirok (C).
Hur då?
– Tack vare en attraktiv kollektivtrafik och satsningar på gång- och cykeltrafik. Det kommer få över allt fler bilåkare.
I Länsstyrelsen handlingsplan för klimatanpassning framgår det att tätorter bland annat behöver fler grönytor och skuggiga miljöer för att i framtiden klara av extremväder som kraftiga skyfall och långvariga värmeböljor. Samordnaren för klimatanpassning, Magnus Mateo Edström, menar att en nyckel är att få ner antalet bilar väsentligt.
– Vi behöver inte prata volymer, men självklart är målet att fler ska resa med andra transportmedel än bilen. Vi måste skapa morötter för det, inte stå med piskan och tvinga folk, säger Muharrem Demirok.
– Samtidigt har vi aldrig haft så mycket kollektivtrafik som nu, det är en enorm tillväxtkurva, fortsätter han.
Fler och större ytor kommer att behövas centralt om Linköping ska kunna fortsätta växa. Både nya hus och gröna ytor ska få plats.
– Att effektivisera ytorna är en nyckelfråga. Vi behöver måste exempelvis komma ännu längre ner under jord med parkeringshus.
Satsningar på att klimatanpassa städerna är ofta dyra, men helt nödvändiga, anser Muharrem Demirok.
– Det kostar otroligt mycket. Hade tidigare generationer gjort rätt hade vi sparat en del av de investeringar vi gör nu.