Eleonora Svanberg, Sara Sterne och Amanda Axelsson tog alla studenten i våras. Nu är de på besök på Linköpings universitet för att berätta om sin förening – för sina gamla lärare.
– Det känns så nervöst, nu vill man ju visa att man har lyckats med något, säger Amanda Axelsson, innan de ska ställa sig längst fram i föreläsningssalen.
I bänkarna sitter lärare inom naturvetenskap och teknik, och trion från Girls in Stem är där för att kort berätta att de finns och vad de gör. De vill att lärarna ska förstå vilken viktig roll de har i vad deras elever väljer att läsa vidare.
Nervositeten märks inte när de framför den fulla salen berättar om föreningens mål, och efteråt kommer direkt en lärare fram och pratar med dem.
Det område tjejerna inriktar sig på är just naturvetenskap och teknik, eller som förkortningen Stem står för: science, technology, engineering och mathematics. Eleonora Svanberg startade föreningen när hon gick andra året på gymnasiet och kände att tjejer inte har en lika naturlig plats i dessa områden som killar har.
– Jag har alltid varit intresserad av naturvetenskap. Jag läste kurser i matte och fysik på Oxford en sommar. När vi satt en grupp och väntade innan kurserna skulle börja så pratade vi, och jag märkte att jag var den enda tjejen som skulle plugga matte och fysik. De som var där blev förvånade när jag sade vad jag skulle läsa och frågade om det var vanligt att tjejer valde de ämnena i Sverige. Då insåg jag att jag inte känner så många som gör det, berättar Eleonora Svanberg.
När hon kom hem efter kurserna kände hon att hon var tvungen att göra något, och då startade hon Girls in Stem. Både Amanda Axelsson och Sara Sterne känner också att de vill förändra inställningen till naturvetenskap och teknik hos ungdomar.
– Hela vår fråga som vi driver är att främja intresset för stem-området hos unga tjejer. De kanske har ett intresse, men att det försvinner när man kommer upp i åldrarna. Det var därför jag ville vara med och skapa föreningen. Jag gick natur på gymnasiet, och man märkte väldigt snabbt vilken väg folk gick. Fysik och matte blev killarnas grej, och biologi och kemi var mer tjejer som höll på med. Det blev väldigt tydligt i klassrummet också vilka som alltid tog plats, räckte upp handen och tyckte att de kunde bäst, säger Amanda Axelsson.
Sara Sterne kom in lite senare än de andra två i föreningen. Hon läste teknikprogrammet på gymnasiet, men det var inte ett självklart val.
– Jag har tänkt att jag gillar matte, men att natur och teknik inte var något för mig. Men bara för att jag inte ville göra som alla andra valde jag teknik ändå. Många tror att det är för svårt att läsa teknik eller natur, berättar Sara Sterne.
Girls in Stem har fokuserat på yngre barn i låg- och mellanstadieåldern, och varit ute på skolor för att prata med barnen. Men nu vill de gå upp i åldrarna och även peppa de som går i högstadiet och gymnasiet.
– Vi vill att tjejer ska bevara intresset. Folk väljer natur för att det är en bred linje. Det är jättemånga tjejer från min naturklass som läser ekonomi, juridik och samhällsvetenskap nu efter gymnasiet, säger Eleonora Svanberg.
Alla tre har planer på att läsa vidare. Amanda Axelsson funderar på att läsa till civilingenjör i teknisk fysik, Eleonora Svanberg har tankar på att läsa fysik på det naturvetenskapliga programmet och Sara Sterne funderar fortfarande på olika utbildningsalternativ. Men alla har tagit ett sabbatsår, nu är det Girls in Stem som gäller.