I samband med Kvinnodagen höll #Addher ett event med föreläsningar och diskussioner på 15 orter i Sverige, bland annat på Konsert & Kongress.
– I Linköping är 400 kvinnor med i nätverket, säger Erika Sandström, samordnare i Linköpingsgruppen.
#Addher har funnits i sju år och drivs inom konsultföretaget Sogeti. Dess syfte är att bidra med kompetens, ge nätverksmöjligheter, attrahera fler kvinnor till IT-branschen – och få dem som redan finns i branschen att ta mer plats.
– Vi vill ha tjejer på alla positioner och i alla roller i IT-branschen. Till exempel är sex procent av alla vd:ar i de börsnoterade bolagen kvinnor. Vi vill få tjejer att ta plats och visa att det finns kompetenta tjejer. Ofta hör man att "det finns inte" men #Addher är ett sätt att visa att vi gör det, säger Erika Sandström.
Väljs män istället för kvinnor till chefer genom medvetna val i IT-branschen?– Jag hoppas att det inte är så. Men uppenbarligen så väljer man inte tjejer, men jag vet inte heller om det kan vara att tjejerna inte vågar ta plats och ta den rollen, säger hon.
Hon fortsätter:
– Jag tror att man behöver en blandning av tjejer och killar för att lyckas bra i olika utvecklingsprojekt. Som med Magic Mirror.
Magic Mirror är en till synes helt vanlig spegel, med väldigt ovanliga egenskaper, som fanns på plats under eventet. Den kan tala med den som speglar sig.
– Magic Mirror är ett hemmabygge, framtagen av en projektgrupp inför en mässa för att visa på kognitiv artificiell intelligens, säger Helena Rosengren, ortschef i Linköping/Norrköping.
Själva funktionen påminner om en chatbot. Men Magic Mirror är intelligentare än så.
– Genom att se en bild av dig kan spegeln se om du är en kvinna, vilken ålder du är och om du är glad eller så. Och hur vet den det? För att den har samlad data som den kategoriserat, förklarar Kristin Eriksson från Sogeti.
Men en risk med att lagra gammal information är att det kan förstärka könsroller. Om det till exempel främst finns bilder på kvinnor och matlagning, förklarar Helena Rosengren.
– Det är mycket taggat på kvinnligt och manligt beteende. På Sotegi är vi noga med att visa tjejer och inte bara killar på våra bilder, men hur mycket man än jobbar med det så kan man vara fast i gamla mönster. Det är en fara med artificiell intelligens, säger hon.